Na dovolenku autom, busom aj vlakom. Tipy a cviky, ktoré pomôžu zvládnuť aj dlhú cestu!

Leto je pomaly pred dverami a s ním prichádza aj jedno z najpríjemnejších období celého roka – čas dovoleniek a oddychu. S cestami na dovolenku je však mnohokrát spojené zdĺhavé cestovanie a s tým spojená nepríjemná bolesť chrbta. Častou príčinou býva práve dlhé sedenie v stiesnených podmienkach. Ako teda problémom s chrbtom predísť a užiť si tak zaslúžené chvíle voľna v plnej forme?

Ako sa starať o chrbát, keď SME DOMA?

S chrbticou je spojených 120 svalov a to, v akej sú kondícii, ovplyvňuje celkový stav chrbta a nepriamo aj organizmu. Ako sa vyhnúť vzniku bolesti chrbta, keď sme nútení zdržiavať sa z akéhokoľvek dôvodu v domácom prostredí? Témou dnešného podcastu nás sprevádza MUDr. Eva Dúbravová - lekárka so špecializáciou v odbore neurológia a rehabilitácia. Predstaví nám publikáciu s 18-imi základnými odporúčaniami, ako sa starať o svoj chrbát v domácom prostredí. Všetkých 18 odporúčaní vrátane cvikov absolvujete v priebehu 15-20 minút. A ak sa vám to podarí viac ako 4-krát týždenne, Váš chrbát vám takto vynaloženú energiu štedro vráti.

Prvá pomoc pri bolesti chrbta v domácich podmienkach

Predstavujeme Vám 18 zrelých tipov ako sa starať o svoj chrbát v domácich podmienkach. E-book „Prvá pomoc pri bolesti chrbta“ je tu pre všetkých, ktorí už bolesť chrbta pociťujú ale aj pre tých, ktorí sa jej chcú v budúcnosti vyhnúť.

Takto NIE alebo najčastejšie chyby v záhrade

Práca na záhrade prináša radosť, dokáže zahnať pochmúrne myšlienky aj prečistiť hlavu. Stačí však nesprávna poloha pri pliení záhonov alebo ľahké ofúknutie. Aj také zdanlivé maličkosti môžu mať dopad na naše zdravie a vedia pekne skomplikovať život. Ako teda robiť záhradnícke práce tak, aby ste sa vyhli bolesti a poškodeniu chrbta? Dôležitá je nielen správna voľba oblečenia, obuvi a pracovného náčinia, ale aj správne pracovné polohy a relaxovanie preťažených svalov.

Čo robiť, keď sa ozve akútna bolesť chrbta v čase koronakrízy.

S nástupom koronakrízy ostatné choroby nevymizli - týka sa to aj bolestí chrbta. Čo podniknúť, keď úľavové cvičenia nepomáhajú? Mesačne sa na Slovensku predpíše okolo 150 000 BALENÍ LIEKOV, ktoré sú najčastejšie odporúčané pri bolestiach chrbtice. Ale ak lieky nezaberú – môžem kontaktovať priamo lekára-špecialistu? Sú v čase koronakrízy dostupné masáže a obstreky? Kde môžem konzultovať online alebo telefonicky? Dnes sme sa rozprávali s MUDr. Evou Dúbravovou - lekárkou so špecializáciou v odbore neurológia a rehabilitácia.

Žehlenie, upratovanie a iné pracovné stereotypy: Ako chrániť chrbát?

Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, v akej polohe sa nachádza váš chrbát napríklad, keď varíte, umývate okná, alebo žehlíte? Aj počas vykonávania tej najbežnejšej činnosti je dôležité myslieť na to, akým spôsobom stojíte a či máte chrbticu narovnanú v prirodzenej polohe. Pozrite sa spolu s nami na tie najčastejšie pracovné stereotypy, ktorých sa dopúšťa veľa ľudí a nabudúce sa pri ich vykonávaní sústreďte na to, aby ste sa nezdravému postoju oblúkom vyhli.

Chrbát potrebuje pevné nervy, aby nebolel

Pozrite si video, ako vzniká bolesť a prečo je pri liečbe bolesti chrbta dôležité vyživovať nervy chrbta dostatočne dlhý čas.

Nosíte dieťa v nosiči alebo ho radšej vozíte? Na toto by ste si mali kvôli chrbtu dávať pozor!

Nosenie dieťaťa v šatke alebo v nosiči je doslova fenomén poslednej doby a benefity, ktoré deťom aj rodičom prináša, sú určite nesporné. Skoro všetky deti sú v šatke alebo v nosiči kľudnejšie, menej plačú, nebolí ich bruško, sú v tesnom kontakte s rodičom a celkovo sú spokojnejšie. Čo na to však hovorí náš chrbát?

Bolesť chrbta sa dá liečiť, nielen potláčať

Štatistiky hovoria, že 80% ľudí udáva, že sa počas života stretlo s bolesťou chrbta. V spolupráci s odborníkmi sme pre vás pripravili komplexný e-book s 90-mi odporúčaniami pre zdravší chrbát. Stiahnite si ho zdarma a naučte sa, ako sa správne starať o svoj chrbát každý deň. Poďakuje sa vám.

Najdôležitejšie funkcie, ktoré plní naša chrbtica

Naša chrbtica je zložitý mechanizmus, bez ktorého by sme sa nezaobišli. Skladá sa zo stavcov, medzistavcových platničiek, medzistavcových kĺbov, väzov a svalov, ktoré umožňujú jej pohyb. Podopiera celé naše telo a prechádza ňou miecha, z ktorej vychádzajú nervy. Tie sprostredkovávajú výmenu informácií medzi mozgom a ďalšími orgánmi v tele. Viete, aké sú jej ďalšie najdôležitejšie funkcie?

Tenisky sú hit. Viete, ako vybrať tie správne, aby bol spokojný aj váš chrbát?

Kto by ich nemiloval? Pohodlné a štýlové tenisky by nemali chýbať v žiadnom dámskom šatníku. Takéto topánky na celodenné pobehovanie by sme však mali vyberať dôkladne, teda nepozerať len na dizajn, ale predovšetkým na kvalitu. Ako si ale také dámske topánky, ktoré sú in, vybrať?

Viete ako si vybrať dámsky batoh na každodenné nosenie, aby chrbát netrpel?

Kabelka zachránila život už mnohým ženám, jej pravidelná spoločnosť však môže byť niekedy na obtiaž. V ruke často prekáža a nosenie celej našej výbavy na jednom ramene môže spôsobiť nielen jeho preťaženie ale aj celého chrbta a tým bolesť. Kam si ale máme uložiť všetky potrebné veci, ak ich nechceme nosiť po vreckách? Voľbou je dámsky batoh.

Bolesti chrbta a slabá imunita - ako spolu súvisia?

V súčasnosti trápi väčšinu z nás oslabená imunita. V mnohých prípadoch bez toho, aby sme o tom vedeli. Porucha imunity sa môže prejavovať rôzne. Od zápalu dýchacích ciest, opakovaných viróz, rôznych alergií, astmy až po pravidelné zápaly močových ciest, boreliózu a mnoho ďalších ochorení. Spočiatku môžu vyzerať nevinne, ale ich priebeh sa stáva čoraz vážnejší a napokon spôsobia nepríjemné zdravotné ťažkosti.

5 nezvyčajných príčin bolestí chrbta

V určitom bode života začnú bolesti chrbta trápiť skoro každého. Na vine môže byť mnoho rôznych faktorov, od nesprávnej životosprávy, cez úrazy až po vrodené poruchy. Dnes už zrejme väčšina z nás tuší, že by sme sa nemali hrbiť, nosiť ťažkú kabelku na jednom ramene či chodiť celý deň vo vysokých opätkoch. Okrem týchto dôverne známych príčin, však existuje aj celá rada takých, o ktorých sa často nerozpráva. Tie možno nie sú také zvyčajné, ale to určite neznamená, že nezvládnu narobiť poriadnu neplechu. Ktoré to sú?

7 zlozvykov, ktoré môžu za bolesť chrbta

To, že z nesprávneho držania tela bolí chrbát alebo, že za bolesťou chrbtice je často sedavý spôsob života, nedostatok pohybu alebo až príliš ťažká kabelka, ste si už zrejme viackrát prečítali. Poďme sa tentokrát zamerať na tzv. „tajných škodcov“. Na tie dôvody, ktoré potajomky unikajú našej pozornosti, alebo sa tvária tak nevinne, že by ich nikto nepodozrieval. Ale chrbát ich nakoniec aj tak všetky odhalí. A to v tej najmenej príjemnej podobe - opakujúcej sa bolesti.

Opakované bolesti chrbta trápia takmer každého muža nad 40 rokov. Spoznávate sa?

Za celý život sa s bolesťou chrbta stretne až 80 % ľudí. S pribúdajúcim vekom samozrejme rastie aj riziko vzniku bolesti, najmä ak vám je viac ako 40 rokov. Bolesti chrbta môžu byť akútne, ktoré netrvajú dlhšie ako 3 mesiace a chronické, ktoré Vás môžu trápiť aj dlhé roky.

Prečo nás v menopauze trápi bolesť chrbta?

Menopauza je životná etapa, behom ktorej sa u ženy znižuje činnosť vaječníkov, tvorba hormónov a končí sa obdobie plodnosti. To so sebou nesie niekoľko nepríjemných zdravotných prejavov vrátane vyššieho rizika vzniku bolesti chrbta. Negatívne dopady „prechodu“ sa dajú zmierniť. Je však treba vedieť ako na ne.

Vedeli ste, že aj chrbtica môže mať pruh?

Väčšina z nás pruh pozná ako bolestivú hrčku v oblasti brušnej steny, najmä však v okolí slabín. V prípade, že sa nelieči, môže sa zväčšovať alebo prípadne “zauzliť”. Vzniká napríklad tak, že sa do nej zvnútra natlačí črevná kľučka a môže dôjsť k jej pricviknutiu. V tom momente, ide naozaj do tuhého - okrem intenzívnej bolesti sa opuch zväčšuje a môže dôjsť až k zápalu, ktorý môže mať fatálne dôsledky. Zlou správou je, že existuje pruh (prietrž) chrbtice, respektíve medzistavcovej platničky.

Čo môžu spôsobiť chrbtu zlozvyky z detstva

Ak mám začať zlozvykmi, ktoré by mali mať vplyv na chrbát, a mojím detstvom, vynechala by som predponu zlo. Neboli počítače, televízia bola v plienkach, lietali sme po dvore do noci.

Nejde len o jeden zlý pohyb: Viete, ako vzniká vaša bolesť chrbta?

Opakovaná bolesť chrbta nevzniká v dôsledku jedného prudkého pohybu, ale je výsledkom a odrazom toho, ako dlhodobo zanedbávame starostlivosť o základný stavebný kameň nášho tela – chrbticu. Prísť potom k bolesti pritom nie je nič zložité. Pokojne stačí, že zle stojíme, sedíme, nezdravo sa stravujeme, alebo aj to, že spíme na preležanom matraci. Aj vy sa v niektorej z týchto situácií našli? Odporúčame vám preto zotrvať v čítaní tohto blogu.

4 najčastejšie príčiny bolesti bedrovej chrbtice

Najviac zaťažovaným úsekom chrbtice je bedrová oblasť, ktorá nesie váhu celého tela a zároveň je to miesto, kde dochádza k pohybu z dolných končatín na trup. Bolesti bedrovej chrbtice pramenia najčastejšie z nerovnovážneho zaťažovania skupiny chrbticových svalov, ktoré slúžia na stabilizáciu. Prejavy bolesti závisia na jej príčinách, väčšinou však ide o bolesti vyžarujúce do bedier, zadku či stehien.