Odborná verejnosť

Aký vplyv môže mať výchova na osobnosť dieťaťa, na jeho spontánnosť, sebavyjadrenie a primárne potreby

Dieťa má prirodzené a spontánne inštinkty, s ktorými sa narodí. Tie v ňom môžu potlačiť ako prví rodičia a neskôr sociálne prostredie v ktorom vyrastá. A to necitlivou alebo neakceptujúcou výchovou. Stáva sa to hlavne vtedy, ak rodič vedome alebo aj nevedome nerešpektuje základné fyziologické a psychické potreby svojho dieťaťa. Výchova tak môže byť pre dieťa neempatická, autoritatívna alebo až mocenská. Dieťa pritom prežíva pocity viny, pocity hanby, strach z opustenia, bojí sa, že stratí lásku svojho rodiča.

Vplyv dýchania na stavbu tela a na psychiku

Telo je autonómne sa regulujúci systém. Je dokonalé svojou funkciou viac ako akýkoľvek technický výrobok, či počítač. K tomu, aby mohol človek a jeho telo správne fungovať, potrebuje mať uspokojené všetky základné fyziologické a psychické potreby.

Ako môžeme ovplyvniť, či správne regulovať hnev a bezmocnosť?

Hnev považujeme za pozitívu emóciu pokiaľ je vyjadrený opodstatnene a má reálne príčiny. Hnevom vyjadrujeme svoj nesúhlas so situáciou, ktorú prežívame. Stanovujeme si tak hranice, vyhraňujeme si svoj priestor. Hnev ako všetky emócie považujeme za prirodzený inštinkt. Za obrannú reakciu tela, pud sebazáchovy. Pomáha nám vyjadriť sa, obhájiť sa a tiež brániť. Pokiaľ je však hnev neopodstatnený a hneváme sa na niekoho alebo na niečo, čo nemôžeme zmeniť, nie je skutočným hnevom, ale pocitom bezmocnosti.

Ako vplývajú na naše telo strach a úzkosť?

Naše telo reaguje na vonkajšie podnety okrem fyziologickej reakcie aj emocionálne. Z psychosomatického hľadiska je známe, že každá emócia ktorú prežívame, vyvolá v tele aj fyzický pocit. Ten v psychológii a v medicíne nazývame symptóm. Napríklad pri často prežívanej emócii strachu, či úzkosti telo reaguje stiahnutím svalov, trasením, neuro-vegetatívnymi prejavmi, ako je nával tepla alebo aj potenie, zvýšenie krvného tlaku, búšenie srdca, prežívanie pocitu chladu alebo zimnica.

Ktorý sed je ten správny?

„Ak sa chcete zbaviť alebo predísť bolesti chrbta, je nesmierne dôležité, aby ste aj tie najbežnejšie denné činnosti - pracovné stereotypy - vykonávali správne a s čo najmenším dopadom na váš chrbát," hovorí MUDr. Eva Dúbravová.

Vykonávať bežné denné činnosti správne - základ prevencie bolesti chrbta

„Ak sa chcete zbaviť alebo predísť bolesti chrbta, je nesmierne dôležité, aby ste aj tie najbežnejšie denné činnosti - pracovné stereotypy - vykonávali správne a s čo najmenším dopadom na váš chrbát," hovorí MUDr. Eva Dúbravová. Pod bežnými dennými činnosťami by sme pri tom mali rozumieť všetko - celkom obyčajné upratovanie, starostlivosť o rodinu, domácich miláčikov či záhradku

Tri kroky, ktoré Vám pomôžu zbaviť sa bolesti chrbta dlhodobo

1. Zbavte sa akútnej bolesti - „Ak máte bolesť chrbta, ktorá je výrazná, obmedzuje vás v pohybe, ako prvé skúste nájsť polohu, ktorá vám od nej uľaví. Najviac pomáha, ak si ľahnete na chrbát a ohnuté nohy vyložíte napríklad na sedadlo stoličky.

Vstávanie zo stoličky

Sed je dnes najčastejšou statickou polohou a sedavý spôsob života je jedna z hlavných príčin bolesti chrbta. Správne (hlavne dlhodobé) sedenie zaťažuje chrbticu: preto minimálne 1x za hodinu zmeňte polohu - postavte sa, prejdite sa, zacvičte si.

Vstávanie z postele

Aj to ako denno-denne vstávate z postele alebo gauča je pre Váš chrbát dôležité. Zásadou je udržať celú chrbticu čo najviac napriamenú. Rovnaký postup dodržujte aj pri líhaní si.

Prevencia pred psychickým vyhorením, bolesťou chrbtice a pohybového aparátu

Podstatou prevencie pred psychickým vyhorením, bolesťou chrbtice a pohybového aparátu je naučiť sa počúvať svoje telo, brať ho vážne a rešpektovať svoje potreby a hranice. Dôležité je vnímať signály tela skôr, než dôjde k syndrómom ochorenia.

Výkon v pracovnom živote a naše (životné) potreby

Ak pracujete s nastavením na výkon a s vytrvalým cieľom pracovať, zarobiť a byť úspešný, je veľmi ťažké odhadnúť, či ide o vaše prirodzené potreby, primeranú výkonnosť, ktorá je v súlade s vašim organizmom, jeho metabolizmom, či mierou homeostázy v tele alebo ide o kompenzáciu, t.j. snaženie sa nad limit svojich možností. Prekročenie hranice a výkon nad limit našich možností sa spočiatku prejavuje veľmi jemnými signálmi tela.

Emócie a rozum: „chcem alebo musím?”

Priznajte si, koľkokrát počas dňa si dávate otázku, ktorá sa zdá prirodzená „čo naozaj chcem a čo musím urobiť“. Rozlíšiť, čo chcem a čo musím, je niekedy ťažké.

Psychosomatické ochorenia, obraz našej doby?

Psychogénne (sociálne podmienené) príčiny, ktorými sú prevažne stres, konflikty a traumatizujúce zážitky, čiže situácie ktoré často zažívame v bežnom živote, sú prevažne dôvodom psychosomatických ochorení. Psychosomatické ochorenia nie sú ochorenia, ktoré majú dominantne somatickú príčinu v organizme – nie je chorý orgán, no organizmus sa prejavuje symptómami ochorenia, akoby telo naozaj choré bolo. Naopak, somatické ochorenie môže mať niekedy aj psychogénne príčiny. Vtedy dlhodobo pôsobiaci stres, neriešené konflikty a opakujúce sa traumatizujúce zážitky podmieňujú vznik somatického alebo psychického ochorenia.

Základné rehabilitačné postupy a metodiky – ako sa v nich vyznať

Dnes povedomie ľudí o bolestiach chrbtice, problematike pohybového aparátu narastá. Človek, ktorý má ťažkosti, najmä dlhodobé alebo opakujúce sa, sa ich snaží riešiť. Môže navštíviť lekára – praktického, neurológa, ortopéda. Následne „skončí“ (niekto však aj začne) s odporučením rehabilitačnej – fyzioterapeutickej – pohybovej liečby.

Čo môžu spôsobiť stres a náročné zamestnanie

Ďalší neduh, ktorý prináša táto doba, je stres. Sú na nás kladené nároky v pracovnom i rodinnom živote, vnímame ho každý deň pri sledovaní správ, v udalostiach okolo nás. Akútna – náhla bolesť chrbta zvyčajne nevyvolá psychické či emocionálne prejavy, vnímame ju proporcionálne intenzite podnetu.

Športy: pre a proti – niektoré pomáhajú, iné môžu aj uškodiť

Pohyb a šport sú dva pojmy, ktoré patria k sebe. Šport, to sú hlavne emócie, adrenalín, pocit šťastia. Ak patríte k ľudom, ktorí v detstve – mladosti aktívne športovali, určite si spomeniete na pocity po víťazstve, po prekonaní seba samého. Vtedy sa zabúda na všetku predchádzajúcu drinu.

Čo môžu spôsobiť chrbtu zlozvyky z detstva

Ak mám začať zlozvykmi, ktoré by mali mať vplyv na chrbát, a mojím detstvom, vynechala by som predponu zlo. Neboli počítače, televízia bola v plienkach, lietali sme po dvore do noci.