Takto NIE alebo najčastejšie chyby v záhrade

Bez Bolesti Chrbta


Práca na záhrade prináša radosť, dokáže zahnať pochmúrne myšlienky aj prečistiť hlavu. Stačí však nesprávna poloha pri pliení záhonov alebo ľahké ofúknutie. Aj také zdanlivé maličkosti môžu mať dopad na naše zdravie a vedia pekne skomplikovať život. Ako teda robiť záhradnícke práce tak, aby ste sa vyhli bolesti a poškodeniu chrbta? Dôležitá je nielen správna voľba oblečenia, obuvi a pracovného náčinia, ale aj správne pracovné polohy a relaxovanie preťažených svalov.

Zvoľte čistý odev a chráňte svoj chrbát

Jarné počasie môže byť nevyspytateľné. Vyplatí sa preto obliecť si pod oblečenie ešte termoprádlo, najmä pod tričko, aby bola dolná časť chrbta pri častých predklonoch a kľačaní zakrytá a chránená. Pri práci na záhrade sa človek totiž rýchlo spotí. Potom stačí aj malé ofúknutie studeným vetrom a na prechladnutie alebo ústrel - a tým bolesť bedrovej chrbtice je zarobené. Rovnako dôležitá je obuv, ktorá by mala byť pohodlná a je pevná. Nemusí to byť zrovna športová obuv, ale vyplatí sa zvoliť topánku s pevnou pätou, ktorá zvládne vyrovnávať terén a nebude tak dochádzať k zaťažovaniu chrbtice a rebier.

Ponaťahujte sa a striedajte pozície 

Niekomu nie je pohodlný drep, niekoho bolí kľačať. Pracovné polohy preto meňte podľa toho, aby sa vám pracovalo pohodlne. Môžete si zadovážiť aj stoličku na sedenie, či kľačanie. Pri práci tiež myslite na to, že je vhodné činnosti striedať a občas sa prejsť a natiahnuť preťažené svaly. Je to dôležité preto, aby svalstvo dostalo iný smer ťahu, natiahlo sa a prekrvilo. Tým predídete tuhnutiu svalov, ktoré preťaženie z jednej polohy prináša. Nie je nutné naťahovať sa každých päť minút. Kľučové je poslúchať svoje telo. Keď ucítite, že vás začína bolieť za krkom, zmeňte polohu, oddýchnite si a krátko sa prejdite či ponaťahujte.

Ťažké veci zdvíhajte opatrne

Pri práci na záhrade sa často nevyhnete ani noseniu ťažkých vecí. Myslite preto na to, že najlepšie je bremená zdvíhať a dávať dole cez drep, s rovným chrbátom a naopak je dôležité vyvarovať sa hlbokému ohnutiu v chrbte. Pretože tento pohyb môže spôsobiť bolesť bedrovej chrbtice až vyskočenie medzistavcovej platničky. Pri zdvíhaní sa snažte využiť sily svalstva celého tela a nespoliehať sa len na chrbtové svalstvo. Aj pri výbere ostatného náradia sa sústreďte na to, aby sa vám s ním pohodlne pracovalo a nemuseli ste sa pri práci s ním hrbiť, neprirodzene krčiť či zakláňať.

Čo keď sa bolesť predsa len dostaví?

V prípade bolesti je dobré svaly čo najskôr namastiť, prípadne premasírovať. K tomu sa vyplatí aplikovať aj suché teplo v podobe nahrievacích vankúšov alebo teplých bedrových pásov. Naopak, vyvarujte sa horúcej vani, tá by vám mohla ešte viac uškodiť ako uľaviť. Na mokré krátkodobé teplo totiž svaly reagujú stiahnutím a tak hrozí ešte zhoršenie problémov. Zároveň telu doprajte skutočný dôkladný odpočinok, ktorý je práve v tejto chvíli obzvlášť dôležitý. Myslite tiež na to, že pokiaľ sa dlhodobo potýkate s bolesťami chrbta, ktoré sú spôsobené zápalovým alebo mechanickým poškodením (radikulárny syndróm) periférnych nervov a koreňov, je dôležitý pravidelný prísun vitamínov B1, B6 a B12, ktoré sa starajú o výživu nervov chrbta. Kombinácia pravidelných a vysokých dávok vitamínov skupiny B totiž zlepšuje metabolizmus a regeneráciu periférnych nervových vlákien. Vďaka svojmu protibolestivému účinku naviac uvoľňuje reflexný kŕč svalstva.