Bolesť krčnej chrbtice počas prázdnin? Takto sa jej vyhnete!


Leto a prázdniny sú nepochybne úzko spojené aj s cestovaním. Ak však cestujeme príliš dlho, je náš chrbát namáhaný a veľmi ľahko sa nám môže stať aj to, že nás začne bolieť krčná chrbtica. Ako tomu predísť, resp. prísť na príčinu ťažkostí, a tak zachrániť vytúženú a dlho očakávanú dovolenku?

Aj keď by ste si to možno nemysleli, krčná chrbtica patrí medzi najviac namáhané časti ľudského tela. Keď príde k jej zablokovaniu, aj tie najzákladnejšie a najbežnejšie pohyby sa podstatne zhoršia a limitujú nás v každodenných činnostiach. Príčin, ktoré tento stav spôsobujú, môže byť viac. Našťastie ale existujú riešenia, ako problémom účinne predísť. 

Pauzy za volantom

Aj keď trávite počas roka za volantom pomerne dosť času, pravdepodobne to nie je vkuse niekoľko hodín denne. V lete za poznaním a dobrodružstvom najazdíte podstatne viac a dlhé cesty sa potom môžu podpísať práve na boľavej krčnej chrbtici.

Upravte si ergonómiu vozidla, aby vám čo najviac vyhovovala. Majte  na pamäti, že počas cesty si musíte robiť pravidelné prestávky. Počas nich sa poriadne ponaťahujte a nadýchajte čerstvého vzduchu. Skúsiť môžete aj masážne vankúšiky určené do auta alebo si so sebou vezmite masážny prístroj na batérie, ktorým preťažené a stuhnuté svaly šije uvoľníte. 

Vlastný vankúš

Niektorí ľudia si na dovolenke ani len nevšimnú, že spia na inom vankúši ako v pohodlí domova. Väčšina z nás ale áno a to samozrejme ovplyvní aj kvalitu spánku. Vankúš na dovolenkovej posteli môže byť príliš tvrdý alebo naopak mäkký, príliš nadýchaný alebo poloprázdny. Zmena vankúša sa môže nepríjemne podpísať na chrbtici a vy sa ráno zobudíte so stuhnutou krčnou chrbticou. Preto je lepšie zobrať si na dovolenku svoj vlastný vankúš alebo aspoň zdravotný vankúš, ktorý bude pre vašu krčnú chrbticu oporou.

Správne nastavený bicykel

Cyklistika patrí nepochybne k jedným z najobľúbenejších športov. Môžeme ju praktizovať vonku na čerstvom vzduchu, zvoliť môžeme relaxačné alebo náročnejšie tempo. Cyklistika je navyše vhodná pre všetky vekové kategórie a napríklad aj pre tých z nás, ktorí trpia  artrózou váhonosných kĺbov či majú nadváhu. Ale aj jazda na bicykli má svoje pravidlá. Vždy si dajte pozor na to, či je váš bicykel správne nastavený a či je jazda na ňom pohodlná. Ak to tak nie je, môže dôjsť k preťaženiu svalov, čo môže mať za následok nepríjemné bolesti chrbta. Vo všeobecnosti možno povedať, že by sme nad riadidlami nemali byť príliš sklonení. Sedadlo by sme nemali mať príliš vysoko. Malo by byť rovnobežné so zemou. V rovnakej výške ako sedadlo by mali byť nastavené aj riadidlá, prípadne môžu byť o pár centimetrov nižšie. 

Z mokrých plaviek do sucha

Krčná chrbtica môže začať bolieť aj od každodenného nosenia plaviek, čo si možno mnoho žien vôbec neuvedomuje. Ak nosíte horný diel plaviek uviazaný okolo krku a navyše poriadne natesno, môže sa to na krčnej chrbtici prejaviť. Keď vyjdete z vody, mali by ste si mokré plavky vymeniť za suché. To platí nielen pre vrchný, ale aj pre spodný diel plaviek. Ak je to možné, meňte aj typy horného dielu plaviek tak, aby neboli neustále uviazané na šiji. To v konečnom dôsledku prispeje aj k rovnomernejšiemu opáleniu.

Relaxujte, ale s mierou

Všetkého veľa škodí. To platí aj v prípade, že ste sa rozhodli celú dovolenku od rána do večera preležať s knihou pod slnečníkom. Niekedy človek naozaj potrebuje vypnúť. Majte ale na pamäti, že dôsledkom takéhoto  polihovania môže byť bolesť chrbta. Občas leňošenie preto prestriedajte krátkou prechádzkou alebo ľahkým relaxačným cvičením. Vaša krčná chrbtica vám bude určite vďačná!