Na dovolenku autom, busom aj vlakom. Tipy a cviky, ktoré pomôžu zvládnuť aj dlhú cestu!

Bez Bolesti Chrbta


Leto je pomaly pred dverami a s ním prichádza aj jedno z najpríjemnejších období celého roka – čas dovoleniek a oddychu. S cestami na dovolenku je však mnohokrát spojené zdĺhavé cestovanie a s tým spojená nepríjemná bolesť chrbta. Častou príčinou býva práve dlhé sedenie v stiesnených podmienkach. Ako teda problémom s chrbtom predísť a užiť si tak zaslúžené chvíle voľna v plnej forme?

Za volantom

Zvlášť pre vodičov a ich pohybový aparát je sedenie za volantom pri dlhých cestách náročné. Najčastejšie pritom trpia bolesťami krčnej a bedrovej chrbtice práve oni. Pri šoférovaní je človek nútený držať hlavu predsunutú a zároveň preťahuje bedrovú chrbticu. Takéto svalové strnutie po dlhšiu dobu môže vyústiť až v blokádu krčnej chrbtice, ktorá môže spôsobiť až nepríjemné bolesti hlavy či migrénu. Preto počas cesty, skúste minimálne každých 45 minút vystúpiť z auta a dôkladne sa natiahnuť. Nielen, že tým prospejete stuhnutým svalom, ale zároveň aj okysličíte mozog a načerpáte aspoň trochu novej energie.

Je pravda, že štandardná konštrukcia automobilového sedadla k dodržaniu zásad zdravého sedu úplne nenahráva. Pomocou ale môže byť správne nastavenie sedadla. Základnou požiadavkou je uhol, ktorý zviera operadlo so sedákom v rozmedzí 95 až 100 stupňov. Pri takto vzpriamenom sede dokáže vodič najlepšie vnímať správanie vozidla, prípadne čeliť únave a je účinne chránený bezpečnostným pásom. Zdravý sed môžete podporiť aj tým, že si za chrbát na úrovni pásu vložíte malú loptičku zvanú overball alebo zloženú deku. Tým predídete bolesti chrbta a budete sa v sedadle cítiť omnoho pohodlnejšie. Viac aj v našich videách Škola Chrbta: Ako správne sedieť v aute.

Pohodlne vo vlaku aj v autobuse

  1. Seďte čo najmenej, a pokiaľ to ide, majte nohy voľne natiahnuté. Hlava by mala mať dostatočnú oporu, aby nedochádzalo k namáhaniu krčnej chrbtice.
  2. Pokiaľ máte vo vlaku alebo v autobuse možnosť, choďte sa prejsť do uličky, natiahnite sa, uvoľnite ramená, krčnú chrbticu a urobte niekoľko hlbokých nádychov a výdychov.
  3. Nohy si pri sedení položte na stupienok a vyhnite sa častému zlozvyku vykladania nôh na sedadlo. Chrbtica sa tak dostáva do zlého postavenia.
  4. Počas cesty niekoľkokrát zakrúžte predlaktím ruky a členkom nohy. Vystriedajte obe ruky aj nohy, potraste nimi. Ak máte možnosť, postavte sa niekoľkokrát na špičky a päty a nohy prešľapujte.
  5. Dodržujte pitný režim, dajte si iba ľahkú desiatu. Tiež sa radšej vyvarujte alkoholu a ťažkému jedlu.
  6. Bolestiam, opuchom či unaveným nohám môžete uľahčiť aplikáciou prírodných bylinných mastí a prostriedkov s chladivým účinkom.
  7. Ak sa chystáte na dlhšiu cestu, tak aj z vyššie uvedených bodov a nutnosti pohodlnene sedieť je najvhodnejšie cestovať vlakom.