Tomu, kto si čupne, hneď v chrbtici chrupne? | 21. 4. 2017

Ak ste boli niekedy v Ázii alebo na Balkáne, možno ste si všimli zaujímavú vec. Ľudia tam čupia omnoho častejšie ako u nás a nehovoríme len o neobľúbených šliapacích záchodoch. V minulosti, keď ešte ľudia nemali na čom sedieť, „sedeli“ v drepe. Drep je totiž relaxačná aj pracovná pozícia. Táto poloha, ktorá na odpočinok vyhovuje konštrukcii ľudského tela, je u nás takmer zabudnutá.

drep

Jeden z dôvodov, prečo sa náš chrbát tak namáha, je fakt, že príliš často a dlho sedíme.

Sily, ktoré sa prenášajú nadol cez našu chrbticu a zadok, keď sedíme na stoličke, sú nesmierne veľké. Aj keď si myslíme, že v sede oddychujeme, v skutočnosti môže sed našu chrbticu namáhať ešte väčšmi. Sedenie stláča stavce, unavuje svaly. Takisto môže mať škodlivé účinky na spojivové tkanivo. Odborníci zisťovali, aká je záťaž chrbtice v rozličných polohách. Kým v stoji je 100 %, v sede je 140 % a pri nesprávnom sede a zhrbenom držaní tela k tomu ešte stúpa. Samozrejme, vedie to k poruche opornej funkcie chrbtice, ku strnulosti svalstva a dlhodobému útlaku nervov chrbtice, čo sa neskôr prejaví bolesťou.

Ľudia majú na oddych a uvoľnenie od státia jednu skvelú pozíciu, ktorá vznikla dlho predtým, než boli vynájdené stoličky. Drep. Pozícia v drepe uvoľní držanie tela a pretiahne chrbticu tak dobre ako máločo iné. Zároveň je drep aj výborným spôsobom, ako vyskúšať funkčnú pohyblivosť vášho chrbta. Drep totiž bude pohodlný iba flexibilným a zdatným ľuďom. Samozrejme, do drepu choďte iba vtedy, ak máte zdravé kolená, pretože tie pri klesaní do drepu nesú celú hmotnosť tela. V drepe sú navyše v maximálnej flexii, čo ich môže príliš namáhať.

„Keby som mal každému bez rozdielu naordinovať pozíciu alebo pohyb, ktorý mu prospeje, tak to bude drep,“ tvrdí známy propagátor pohybu z ČR Petr Ružička, ktorý začal skúmať ľudské telo po zranení chrbtice v roku 2004 a dnes je organizátorom seminárov na tému pohybu, stojky, či zdravých kolien. Jeho článok „Židle chudého muže“ zaznamenal desiatky tisíc prečítaní.

Drep

Drep je pozícia, ktorá totiž telu nesmierne prospieva – chrbtica sa predĺži a chrbtové svaly sa uvoľnia. Bedrá pekne klesnú k zemi a uvoľnia sa, kolená sa dostanú do netradičného uhla, ktorý ich posilňuje. Aj členky, často opomínaná štruktúra, potrebujú dostatočnú dorziflexiu. Netrénovaný človek v drepe dlho nevydrží. Dá sa to však nacvičiť. Na niektorých klinikách sa dokonca drep používa na overovanie funkčnej spôsobilosti chrbta.

Viete, ako sa správne robí drep?

Kolená sú na šírku ramien, celé plosky nôh na zemi. Dámy, nie v lodičkách, prosím. Pri krčení kolien je potrebné zohýbať sa do drepu tak, aby kolená nepresahovali špičky. Inými slovami – do drepu treba ísť v pozícii, akoby ste si chceli sadnúť dozadu na stoličku. Pomaly! V rámci udržania rovnováhy si možno pomôcť predpažením a tým, že sa natiahnete za rukami. Drep v krajnej polohe sa nazýva „fáza úplného zrútenia“. Obidve chodidlá sú na zemi, ruky môžu objímať kolená. Prvých niekoľko ráz sa možno prevalíte dozadu. Ak sa vám drep podarí zvládnuť, je to výborný spôsob odpočinku. Nemusí vôbec platiť, že tomu, kto si čupne, hneď v chrbtici či kolenách chrupne.

Aj nohavice si vyberajte podľa toho, či vám umožnia urobiť drep. Ak nie, nedajte im šancu!

Regenerujte sa v drepe a s „béčkami“

Málokto vie, že svojmu ubolenému chrbtu môže pomôcť liečebnými dávkami vitamínov zo skupiny B. Ide predovšetkým o trojicu B1, B6 a B12. Toto vzácne trio má nielenže priamy protibolestivý účinok, ale zlepšuje aj výživu nervov a svalov chrbtice, pretože zasahuje do ich metabolizmu ovplyvnením viacerých enzýmov, uvoľnením reflexného svalového kŕču, zlepšením výživy prostredníctvom krvného zásobenia a urýchlením odstraňovania splodín látkovej premeny. Je však dôležité dostatočne dlho, podľa odporúčaní odborníkov aspoň tri mesiace, užívať liek s vysokými, teda liečivými dávkami vitamínov skupiny B. V prípade výživových doplnkov nie je totiž dávka účinných vitamínov garantovaná.

Nabudúce si povieme, ako je možné, že B vitamíny, áno, vitamíny (!), môžu účinkovať proti bolesti.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku