Prečo nás v menopauze trápi bolesť chrbta?  | 8. 3. 2019

Menopauza je životná etapa, behom ktorej sa u ženy znižuje činnosť vaječníkov, tvorba hormónov a končí sa obdobie plodnosti. To so sebou nesie niekoľko nepríjemných zdravotných prejavov vrátane vyššieho rizika vzniku bolesti chrbta. Negatívne dopady „prechodu“ sa dajú zmierniť. Je však treba vedieť ako na ne.

Problémy so spánkom

S menopauzou je často spojená nespavosť, ktorá môže súvisieť aj s psychickými zmenami. Predsa len pre žiadnu ženu nie je celkom jednoduché vstrebať fakt, že sa presúva z obdobia plodnosti do obdobia starnutia. Rovnako sa u žien prejavuje menšia chuť na sex, čo sa môže nepriaznivo odraziť v partnerskom vzťahu a samozrejme aj na psychike. Nedostatočný spánok má teda negatívny dopad nielen na psychiku, ale aj na telo. Málo odpočinku a prevaľovanie sa v posteli má za následok zlú regeneráciu a samozrejme aj vyššie riziko vzniku bolesti chrbta.

Čo s tým?

Zamerajte sa na spánok! Zadovážte si kvalitný matrac, rošt a vankúš. Táto investícia sa naozaj vyplatí, pretože na nesprávnom matraci sa vaše problémy so spánkom samé nevyriešia. Pred spaním sa vyhnite pozeraniu televízie a práci na počítači, radšej si doprajte teplý kúpeľ alebo si čítajte. Sú tu aj ďalší pomocníci pre lepšie spanie - medovkový čaj, levanduľové telové mlieko, vyvetranie spálne alebo napríklad čistá a voňavá posteľná bielizeň. Za spomenutie určite stojí aj to z času na čas vymeniť pohodlné domáce oblečenie za kvalitnú nočnú bielizeň, v ktorej sa budete cítiť viac žensky a sexy.

Nebezpečenstvo osteoporózy

Estrogén je ženský pohlavný hormón, ktorý zabezpečuje novotvorbu kostného tkaniva a stará sa o to aby nedochádzalo k jeho rednutiu či úplnému vymiznutiu. Behom klimaktéria, telo dramaticky zníži produkciu tohto hormónu, čo ma za následok osteoporózu - takzvané rednutie kostí. Kosti sa stávajú krehkejšími a náchylnejšími na zlomeniny. Pre toto ochorenie sú typické zlomeniny predlaktia, bedrového kĺbu a stavcov. Práve posledné menované spôsobuje silné bolesti chrbta - a pritom si zasiahnutý ani nemusí byť vedomý prítomnej zlomeniny. Dve tretiny zlomenín stavcov sú diagnostikované až pri vyšetreniach, ktoré boli iniciované z iného dôvodu.

Čo s tým?

Pre prevenciu aj na zmiernenie prejavov osteoporózy sa odporúča dostatok pohybu, ktorý stimuluje tvorbu kostí tak ako aj mierne opaľovanie sa za účelom získania vitamínu D, ktorý pôsobí priaznivo na hustotu kostí. Rovnako je vhodné pravidelne prijímať výživové doplnky stravy s hydrolyzovaným kolagénom. Na rozdiel od obyčajného kolagénu, naše telo dokáže hydrolyzovanú formu vstrebať a využiť ju k výžive kĺbov a kosti. Hydrolyzovaný kolagén získate napríklad aj z domáceho sulcu, avšak aby to malo účinok, museli by ste denne vyvariť viac ako dva kilogramy bravčových nožičiek. Preto odporúčame pohodlnejšiu variantu užívania - český preparát Calcidrink vyvinutý známym reumatológom, profesorom Adamom, priamo pre potreby žien v klimaktériu.

Zvýšená záťaž chrbta

Keď je človek mladý, jeho telo sa dokáže vysporiadať s nedostatkom pohybu, sem-tam nevhodnou stravou alebo sedavým spôsobom života. Nanešťastie, klimaktérium naznačuje, že to už tak jednoducho nepôjde a pre svoje telo budete musieť urobiť viac. Či už svoje dni trávite na kancelárskej stoličke alebo naopak neustále niekde lietate, zamerajte sa na to, aby ste pri tom správne sedeli či stáli a nepreťažovali sa. Inak si koledujete o bolesti chrbta. Nervové bunky totiž s pribúdajúcim vekom strácajú schopnosť odolávať poškodeniam a vzniku bolesti.

Čo s tým?

Dbajte na správny postoj, posed a akúkoľvek aktivitu robte s mierou. Naozaj nie je na mieste lámať rekordy. Ak však všetka prevencia zlyhala a nastala bolesť chrbta, potom je okrem iného nutné myslieť aj na správnu výživu nervov v oblasti chrbtice. Ich výživu môžete podporiť taktiež vhodnými liekmi, akým je napríklad Milgamma N cps. Liek obsahuje dostatočne vysoké dávky vitamínov zo skupiny B (B1, B6, B12), ktorých dlhodobé užívanie prispieva k lepšej výžive a regenerácii nervov. Tie sú potom odolnejšie voči poškodeniu a vzniku bolesti.

Pribúdajúca hmotnosť

S pribúdajúcim vekom a hormonálnymi zmenami sa mení aj spôsob ukladania tuku v tele. U väčšiny žien, po menopauze pribúda najmä kostrový a viscerálny tuk - je to tuk obaľujúci orgány. Môžeme skonštatovať, že sa tukové zásoby ďaleko ľahšie tvoria na nových miestach. Vyššia telesná váha však znamená aj zvyšujúcu sa záťaž na kostru, vrátane chrbtice. Aj tento prejav menopauzy teda môže prispievať k bolestiam chrbta.

Čo s tým?

Byť v rovnováhe s vlastnou hmotnosťou sa dá jediným spôsobom - buď pridáte pohyb alebo si postrážite energetický príjem. Ideálne je spojiť oboje. Nemusíte ísť do extrému, ale aj malá zmena k lepšiemu pomôže. Dbajte na to, aby ste dostatočne kráčali - v dnešnej dobe má množstvo smartfónov zabudovaný krokomer, ktorý vám ukáže, koľko ste toho za deň prešli. Strážte si aby to bolo najmenej 10 tisíc krokov. Čo sa týka jedla, postačí vymeniť (aspoň občas) spracované potraviny za čerstvé a viac dbať na to čo jete.

Menopauza nebude nikdy obdobie, na ktoré by sa žena tešila, ale nemá cenu ju brať zbytočne tragicky. Jednoducho je to životná etapa, v ktorej žena musí venovať zvýšenú pozornosť svojmu životnému štýlu.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku