Potrebuje chrbát antidepresíva? | 4. 12. 2017

Čo sa stane, keď znervóznieme? Napätie sa sústredí do bolestivej zóny medzi lopatkami a prechádza až k šiji. Prečo práve na tomto konkrétnom mieste?

V okamihu prežívania emócií – smútku, strachu, úzkosti a bezmocnosti sa inštinktívne stáčame do klbka. Táto poloha však namáha a preťažuje svaly v hornej časti chrbta a na šiji. Čím sme zúfalejší, tým viac sú tieto svaly vystavené napätiu. Svaly na prednej strane hrudníka sa navyše začnú skracovať a človek sa hrbí ešte väčšmi. Nie je náhodou, ak o nešťastnom človeku hovoríme, že je „skleslý“. Hovorí sa tomu emočná bolesť.

Stres ako spúšťač emočných reakcií a napätia

„Asi nie je náhoda, že ku mojej fyzioterapeutke sa vždy pravidelne vraciam v jesennom období,“ hovorí 41-ročná Beáta z Bratislavy. „Čím viac sa blížia uzávierky pred Vianocami, tým je to horšie aj s mojimi bolesťami chrbtice. Raz som sa dokonca v noci zobudila na to, že sa nemôžem nadýchnuť. Keďže som astmatička, pochytila som paniku, že ide o astmatický záchvat. Vdýchla som inhalačný liek na roztiahnutie priedušiek raz, dvakrát - a nič. V skutočnosti som sa nedusila, ale ten pocit, že sa nemôžete zhlboka nadýchnuť, je hrozný. Ráno som utekala ku svojej imunologičke, ktorá mi urobila spirometriu. Všetko bolo v poriadku. Mne ale praskli nervy. V ambulancii som sa rozplakala. Pochopila som, že ide o spojenie stresu a problémov s hrudnou chrbticou. Najbližšie dva týždne som chodila na injekcie magnézia a, samozrejme, že som napokon skončila na fyziatricko-rehabilitačnom oddelení. Odvtedy sa bez svojich dávok magnézia a liečebnej kombinácie béčkových vitamínov na chrbticu nepohnem. V tomto období by som už bez horčíka a béčok nedokázala existovať.“

Mnohé fyzické problémy a diagnózy majú priamu alebo nepriamu súvislosť s napätím a psychickým tlakom. Fyzioterapeuti vedia, že klientov, ktorí žijú neustále pod stresom, budú vídať častejšie. Bez ohľadu na to, ako úspešne a odborne sa zhostia svojej úlohy uvoľniť stuhnutý pohybový aparát. Klient s problémami chrbtice sa skôr či neskôr vráti v prípade, že sa mu nepodarí urobiť pozitívne zmeny vo vlastnom živote.

Telesný pôvod napätia

Okrem emočnej bolesti zohráva veľkú úlohu aj stav pohybového aparátu a fyzická kondícia. Teda jej nedostatok. „Keď vás bolí chrbát, v hlavnom podozrení sú brušné svaly," tvrdia v knihe Zdravý chrbát Jim a Phil Whartoovci, fyzioterapeuti a tréneri olympijských medailistov, maratóncov, japonských tanečníkov i umelcov v oblasti vážnej hudby. Slabé brušné svaly vedú ku nestabilite panvy, následne musí chrbát po celej svojej dĺžke od krížovej kosti po lebku tento nedostatok kompenzovať, aby trup ostal v rovnováhe a vo vzpriamenej polohe.

Ak sú teda brušné svaly slabé a ťažká hlava ťahá chrbticu dopredu, svaly v oblasti pliec na prednej strane sa skracujú a tým ich vysúvajú dopredu – chrbát sa túto situáciu snaží s námahou kompenzovať. Čoskoro sa ale unaví a nastane kolaps.

Ľudia si môžu napätie šijového svalstva a medzi lopatkami zhoršiť chybami v držaní tela. Pri práci za pracovným stolom celé hodiny držíme ruky natiahnuté pred sebou a svaly v hornej časti chrbta tak preťažíme. Pri jedení sa opätovne skláňame k tanieru na stole a horná časť chrbta je opäť namáhaná. Ak spávame radi na boku ale bez anatomického vankúša, ktorý podopiera hlavu a krk, stočíme si spodné rameno smerom k hrudníku a celé hodiny namáhame svaly chrbta.

Je toho veľa čím si chrbát a najmä jeho hornú časť preťažujeme. Mohlo by však pomôcť, ak budeme častejšie meniť polohy, pohybovať sa, uvoľňovať si chrbát jednoduchými relaxačnými cvikmi, ktoré zmiernia aj celkové napätie. Môžeme v sede v kancelárii napríklad krúžiť plecami, urobiť pomaly hlavou polkruh smerom dopredu zo strany na stranu, či praktizovať iné uvoľňujúce cviky. Takto zabránime a predídeme problémom. Tie sa totiž môžu začať ak vedieme sedavý spôsob života, nehýbeme sa, sme v napätí. Ale to nie je nič nové pod slnkom. Takže potrebuje náš chrbát antidepresíva? Áno – v podobe pohybu.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku