Letné práce v záhrade: Návod, ako predísť bolesti chrbta! | 14. 8. 2018

Jednou z najobľúbenejších činností v teplých letných mesiacoch je určite údržba a zveľaďovanie záhrady. Presádzame, okopávame, sadíme, žajeme... Počas starostlivosti o naše zelené kráľovstvo by sme však rozhodne nemali zabúdať ani na starostlivosť o vlastné zdravie, predovšetkým o zdravie nášho chrbta. Nad záhonmi a kvetináčmi totiž trávime väčšinu času v predklone a niekoľko hodín strávených v tejto pozícii dáva chrbtu poriadne zabrať. Večer nás tak môže prekvapiť nepríjemná bolesť, tuhnutie či ďalšie nepríjemné problémy, ktorým však vieme jednoducho predísť. Ako to teda neprehnať a bolesti sa vyhnúť oblúkom?

Nepodceňujte prípravu

Pred samotnou prácou na záhrade sa nezabudnite ponaťahovať a zahriať. Aj tu totiž platia rovnaké pravidlá ako pri športe, a to dostatočne svaly pripraviť. Nemusíte podávať žiadne veľké výkony. Stačí sa ponaťahovať pomocou základných cvikov. Nezabudnite sa ponaťahovať aj popri samotnej práci, svaly tým uvoľníte a predídete ich stuhnutiu.

Myslite na správnu polohu

Vaše telo by sa nemalo počas práce neprirodzene ohýbať, zakláňať a naťahovať. Tieto neprirodzené pohyby len bolesti nahrávajú. Zabezpečte si také pomôcky, vďaka ktorým bude váš chrbát v rovnej polohe najčastejšie, ako sa dá. Keď potrebujete v celom záhone vytrhať burinu, sadnite si na malú stoličku alebo si kľaknite na kľakadlo. Keď zastrihujete vetvičky stromov, zabezpečte si predĺžené záhradné nožnice, alebo si pristavte rebrík. Pokiaľ musíte zdvíhať ťažké bremená či prevážať doplna naložený fúrik, vždy myslite na to, aby ste váhu zdvíhali stehnami cez drep a chrbát mali v rovnej polohe. Tak isto postupujte pri zdvíhaní ťažkých debien alebo iných predmetov.

Prvá pomoc pri blokáde a akútnej bolesti

Ak sa vám napriek všetkým vyššie opísaným radám stane, že vás náhle prepadne bolesť chrbta, nepodliehajte panike a skúste ju zahnať pomocou niekoľkých zaručených trikov. Tak napríklad takzvané suché telo zaručí pomalé povoľovanie strnulých a stiahnutých svalov a akútna blokáda tak postupne doznie. „Na boľavý chrbát môžete priložiť aj nahriaty vankúšik určený na bolesti svalov, elektrickú dečku alebo kožený pás,“ hovorí MUDr. Hynek Lachmann, neurológ z českej nemocnice v Motole. Pokiaľ sa rozhodnete požiadať niekoho blízkeho o masáž v domnienke, že vám to pomôže, buďte opatrní. „Od neškoleného laika by som určite odporúčal iba tlakovú stimuláciu bedrovej chrbtice, ktorá nesmie príliš bolieť – bolesť nesmie byť vnímaná ako nepríjemná. Mohlo by sa jednoducho stať, že masér ,laik´ napácha viac škody ako úžitku,“ dodáva MUDr. Hynek Lachmann.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku