Aj v sede buďte v pohybe!  | 9. 11. 2017

„To ti sedí!“ - zvykneme povedať, keď sa niekomu niečo hodí a pasuje mu. „Ten sedí“ - povieme o človeku, ktorý je za mrežami. „Sedí?“ - je to ok, je to pravda? Znamená stručná otázka.

Žijeme v „dobe sedacej“, keď sa z Homo sapiens stal Homo saedens a stolička sa akoby stala naším väzením. Mnohí z nás sedia aj 10 hodín denne, či už v práci v aute alebo doma pri rôznych činnostiach. Ak zoberieme do úvahy bežný pracovný čas (5 x 8 hodín týždenne), presedíme priemerne 1 664 hodín ročne. Tento životný štýl nám však „nesedí“, pretože naše telo naň nebolo prispôsobené. Áno, stolička v našom živote začala zaberať akosi príliš veľa životného priestoru a fyzický kontakt s ňou príliš veľa času. Sedí?

Je preto dôležité na čom sedíte. Ak Vám totiž stolička – nielen pracovná, ale aj kuchynská, či domáce kreslo, sedačka umožní sed so zhrbeným chrbtom, resp. Vás núti k najrôznejším krkolomným polohám – vykrútená panva, krk, prekrížené nohy, poloľah – pohybový aparát sa vo všetkých svojich súčastiach preťažuje. Následkom je potom bolesť, obmedzenie pohyblivosti, preťaženie cievneho systému.

„Pri samotnom sedení sa stláčajú platničky, ich výživa je potom nedostatočná,“ konštatovala už predčasom rehabilitačná lekárka MUDr. Eva Dúbravová. Dochádza k ich opotrebovaniu a dehydratácii, stráca sa ich funkcia tlmenia nárazov. Ak sa pretrhne vláknitý prstenec platničky, pričom unikne trochu rôsolovitej hmoty, ktorá je uprostred, vytvorí sa platničková hernia. To je mimoriadne bolestivý stav, nakoľko môže dôjsť k tlaku na medzistavcový nerv a v konečnom dôsledku mať až invalidizujúce následky.

Sedavý spôsob života asi nedokážeme zmeniť. Vieme ale ovplyvniť spôsob sedenia a tým minimalizovať jeho negatívne následky. Aktívny sed je sed na okraji stoličky – dolné končatiny sú rozkročené na 45 - 90°, uhol trup a stehná je 90 - 100°, panva je ľahko klopená dopredu, uhol medzi stehnami a predkolením je 90 - 100°, chodidlá sú v predĺženom predkolení a na podložke. Hrudná a krčná chrbtica je napriamená, ramená a šijové svalstvo uvoľnené.

Pri takomto sede majú orgány brušnej a hrudnej dutiny dostatok miesta a chrbticu môže plniť svoju nosnú funkciu.

Udržať dlhšiu dobu tento sed ale tiež nie je jednoduché. Chrbát preto odľahčíme opretím sa o operadlo stoličky či kresla. V takomto sede musí krížová oblasť naliehať na operadlo. Ideálne je využitie bedrovej opierky a opierky na horné končatiny – kedy kosti ramenné a predlaktia zvierajú 90° a umožnia tak odľahčenie ramenných pletencov a šijového svalstva. Postavenie dolnej časti trupu – dolných končatín ostáva ako v sede na okraji sedacej plochy. Alternatívou je dynamický sed.

Dlhodobé sedenie má vplyv aj na metabolizmus (tukov, cukru), zhoršuje kostný obrat a svalovú aktivitu – silu. Následkom je únava, zníženie pracovnej výkonnosti a stres.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku