5 dôvodov, prečo chodiť pravidelne plávať | 27. 7. 2017

Máte problémy s bolesťou chrbta? Čo takto skúsiť plávanie? Na prvý pohľad obyčajná aktivita, za ktorou sa ale skrýva veľa benefitov. Aké sú tie hlavné dôvody, prečo začať chodiť pravidelne do bazéna?

1) Spevníte si svaly

Posilňovanie chrbtových svalov je výborná prevencia bolesti chrbta. Vďaka pravidelnému plávaniu si pretiahnete a spevníte telo a vypestujete pevný svalový korzet - a práve ten je osvedčenou cestou k úľave od bolesti. Nemusíte sa báť, že by vám kvôli plávaniu narástli ramená a paže, jedná sa skôr o vytrvalostný tréning a nie silový. Pri pohybe vo vode zapojíte nielen ruky, ramená a nohy, ale vlastne väčšinu svalových skupín ľudského tela, a to vrátane tých chrbtových a brušných, ktoré sú pri bolestiach chrbta zvyčajne ochabnuté. Niektoré svaly nie sú bežne toľko namáhané, pretože sú usadené veľmi hlboko, pri plávaní avšak dostanú "zabrať". Skúste chodiť plávať dvakrát týždenne, a zmeny na seba nenechajú dlho čakať.

2) Naučíte sa správne dýchať

Aj keď sa to zdá zvláštne, správne dýchanie ovplyvňuje okrem iného aj bolesti chrbta. Nie nadarmo je veľa rehabilitačných cvičení ako joga alebo pilates založených práve na cvičení s dychom. Naším zlozvykom je, že často dýchame ľudovo povedané "do ramien", ale vôbec nevyužívame bránicu, čo narušuje rovnováhu systému svalov, kĺbov a väzov a spôsobuje napätie, alebo dokonca bolesť. Vďaka plávaniu si môžete zvýšiť kapacitu pľúc a budete plne dýchať, pričom využijete nielen bránicu, ale celý hrudný kôš a priestor pod kľúčovou kosťou. Správny dych sa vám bude hodiť v celom rade situácií - nielen pri športe, ale napríklad aj pri speve, alebo keď budete chcieť predýchať nervozitu.

3) Zrelaxujete si telo

Pri samotnom plávaní nejde len o fyzický výkon, ponúka aj relaxáciu pre stuhnuté telo. Voda ho totiž nadnáša, a my sa tak v nej môžeme absolútne upokojiť a uvoľniť svalové napätie. Skúste si po pár bazénoch dať päť minút pauzu, len plávať na znak a nechať sa unášať - voda bude pracovať za vás, a vy si tak oddýchnete a načerpáte silu. Všeobecne je na relaxáciu vhodnejšia teplejšia voda, v tej chladnej majú totiž svaly tendenciu rýchlo tuhnúť.

4) Pohyb bez otrasov

Ak sa venujete športovej aktivite, počas ktorej dopadáte nohami na tvrdú zem, ste na "dobrej" ceste k postupnému opotrebovaniu kĺbov aj chrbtice. Telo je síce na istú mieru záťaže pripravené, ale pretože sa hovorí, všetko s mierou, je dôležité mu občas uľaviť. A to môžete vďaka plávaniu - to totiž kĺby nezaťažuje, a preto je ideálny pre tých, ktorí si na kĺby a na chrbticu musia kvôli bolestiam či úrazu dávať pozor.

5) Vyčistíte si hlavu

Aj keď je zaradený na konci, jedná sa o jeden z najdôležitejších dôvodov. Plávanie totiž prospieva nielen boľavému telu, ale aj boľavej duši. Pohyb vo vode má pozitívny vplyv na psychiku, pomáha odbúravať stres a napätie a prináša pokoj a ticho. Niekto pri plávaní vníma iba ticho a svoj pohyb, iným ľuďom zase vyvstane na mysli veľa myšlienok, na ktoré nemajú cez deň čas. Žiadna z variant nie je zlá, dôležité je, že sa môžete venovať iba sami sebe.

Dôležité: Plávanie môže pomôcť aj pri zdravotnom obmedzení, nemusia sa ho teda vzdávať ani seniori, ľudia s nadváhou či nastávajúce mamičky. Dôležité však je, aby človek poznal svoje možnosti. Ak vás trápi bolesť chrbta, skúste sa poradiť so skúseným fyzioterapeutom, na čo sa pri plávaní zamerať a čo radšej vynechať. Využiť môžete aj rôzne pomôcky ako dosky, piškóty či plutvy. Nevzdávajte sa kvôli zdravotným ťažkostiam a skúste nájsť cestu, inšpiráciu si môžete vziať napríklad z paralympijských plavcov - veľa z nich sa k plávaniu dostala až po úraze.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku