Športy: pre a proti – niektoré pomáhajú, iné môžu aj uškodiť | 7. 11. 2018

Pohyb a šport sú dva pojmy, ktoré patria k sebe. Šport, to sú hlavne emócie, adrenalín, pocit šťastia. Ak patríte k ľudom, ktorí v detstve – mladosti aktívne športovali, určite si spomeniete na pocity po víťazstve, po prekonaní seba samého. Vtedy sa zabúda na všetku predchádzajúcu drinu. A práve pre tieto emócie spojené s pohybom je dobré, ak v športe pokračujeme, aj keď už pracujeme, staráme sa o rodinu a toho času nie je nazvyš, ale aj ak sa rozhodneme niečo pre seba a svoje telo urobiť.

Aký šport si vybrať?

Plávanie sa považuje za šport – pohyb, ktorý zapája celé telo, pričom plavcovo telo je zároveň odľahčené a riziko úrazu nehrozí. Plávať štýl prsia a držať pritom hlavu nad vodou a ešte v záklone, čo je častý obraz, veľmi preťažuje krčnú chrbticu. Lepšie je splývanie, prípadne kraul. Najvhodnejším štýlom je znak. Motýlik je náročný a aj skúseného plavca preťažuje v oblasti driekovej chrbtice, ramien.

Za najlepší, pre pohybový aparát „najbezpečnejší“ šport sa považuje beh na lyžiach. Pohyb dolnými končatinami je kĺzavý, nehrozia otrasy, do pohybu sa zapájajú horné končatiny a trup nie je nesprávne preťažovaný. Zjazdové lyžovanie je tiež vhodná pohybová aktivita. Najmä ak máme dobrý štýl, nemusíme priveľmi „tlačiť“ do lyží, nepreceňujeme svoje sily a nevyhľadávame príliš náročné terény. Snowboard je náročnejší na celý pohybový aparát, pretože obidve nohy sú pevne pripútané k doske, čím sa zväčšuje náročnosť na správnu prácu trupu. Korčuľovanie je vhodnejšie na ľade (pre zníženie otrasov). Mali by sme pritom ostať vystretí. Predklon (napr. pri hokeji) preťažuje driekovú a následný záklon hlavy krčnú chrbticu.

Dnes je veľmi populárne bicyklovanie. Je vhodné hlavne u ľudí, ktorí majú ťažkosti s váhonosnými kĺbmi (bedrovými, kolennými). Odporúča sa aj na zlepšenie stavu kardiovaskulárneho systému. Aby sme nezaťažili chrbticu, mali by sme byť vystretí, krčnú chrbticu držať napriamenú, a vyrovnané – pevné by mali byť aj naše zápästia.

Chôdza, najmä ak človek vie chodiť správne (aj to treba vedieť), chôdza s trekovými palicami, je asi najvhodnejší pohyb, šport. Je dostupný kdekoľvek a jeho výhodou je, že si naň nemusíme vyhradiť osobitný čas. Môžeme „športovať“ cestou do práce aj naspäť, každý deň. Behanie je lepšie, ak je na mäkkom teréne, s vhodnou obuvou. A nemôžem zabudnúť na tanec. V ňom sa spája prirodzený pohyb s hudbou, aj preto sa „podáva ako terapia“ počas kúpeľnej liečby.

Na koordináciu, dobrý pohybový stereotyp, sú náročné športy, ako golf, tenis, squash, ale aj volejbal. Ak sa pre ne rozhodnete „vo vyššom veku“, treba začať postupne, najlepšie s trénerom, ktorý vám vysvetlí, ako si nepreťažiť chrbát.

Ak s akoukoľvek športovou aktivitou začíname alebo sa k nej vraciame po dlhšom období nečinnosti, je potrebné postupne zvyšovať záťaž a snažiť sa športovať pravidelne. Môžeme pociťovať bolesť svalov (svalovicu). Nesmieme však vnímať bolesť chrbtice ako takej, ani obmedzenie jej hybnosti, bolesť, mravčenie či tŕpnutie v končatine. Opuch, steplenie kĺbu, príliš vysoký či nízky pulz, výkyvy tlaku krvi – to sú stavy, ktoré nemôžete podceniť a určite sa pri nich poraďte s lekárom. Rovnako to urobte, ak sa liečite na srdce či na iné závažnejšie ochorenie.

Tento odborný blog napísala MUDr. Eva Dúbravová, rehabilitačná lekárka.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku