Správna výška sedu či monitoru: Aj home office má svoje pravidlá


Home office alebo práca z domu je teraz aktuálnejšia než kedykoľvek predtým. Aj pri práci z domu je ale dôležité dodržiavať určité pravidlá. Správne sedenie za počítačom, dobre nastavený monitor, pravidelné prestávky na pohyb — na to všetko treba myslieť, aby chrbát netrpel. Aj preto sme pre vás pripravili niekoľko tipov, na ktoré by ste nemali pri práci z domu zabúdať.

Home office alebo práca z domu je teraz aktuálnejšia než kedykoľvek predtým. Aj pri práci z domu je ale dôležité dodržiavať určité pravidlá. Správne sedenie za počítačom, dobre nastavený monitor, pravidelné prestávky na pohyb — na to všetko treba myslieť, aby chrbát netrpel. Aj preto sme pre vás pripravili niekoľko tipov, na ktoré by ste nemali pri práci z domu zabúdať.

Pohodlne ale správne

Čo musíme urobiť ako prvé, je zabezpečiť svoj pracovný kútik a sedenie, ktoré by sa malo čo najviac podobať na to správne. Výška stola by sa mala pohybovať okolo 75 centimetrov. Zaobstarať by sme si mali aj dobrú stoličku, ktorá by mala spĺňať požiadavky na správne držanie vášho tela pri sedení. Ideálne sú stoličky s operadlom trupu aj hlavy a s opierkami na horné končatiny. Ani tá najlepšia stolička však nemusí stačiť, pretože nedokáže „pracovať“ za vaše telo. Myslite teda na to, ako na nej sedíte. Najvhodnejší je sed s pravým uhlom v bedrovom aj kolennom kĺbe a chodidlami položenými na podložke. Ak máte overball, dajte si ho medzi opierku stoličky a bedrovú oblasť chrbta. Dokáže tiež odbremeniť vašu chrbticu.

Nezabúdajte ani na to, že ak pracujete na sedačke s natiahnutými nohami a notebookom v lone, stávate sa ľahkou korisťou pre vaše deti, ktoré po vás začnú skákať. No nielen to. Garantujeme vám, že po dlhodobej práci v tejto polohe budete stuhnutí a boľaví. A uvoľnenie masérom dnes nie je tak ľahko možné.

Správna výška monitoru

Váš chrbát, ruky aj šiju ochránite aj tak, že budete mať monitor v správnej výške. Horný okraj obrazovky by mal byť vo výške očí alebo o trošku vyššie. Ak sa teda hrbíte nad notebookom, hoci aj pri stole, nie je to takmer o nič lepšie ako práca zo sedačky. Nič sa nestane, ak tak budete občas sedieť hodinku. Ale v prípade, že v tejto polohe a improvizovaných domácich podmienkach máte pracovať niekoľko hodín denne, využite radšej stojan na notebook.

Nezabúdajte na prestávky

Pri stole by sme nemali v žiadnom prípade sedieť ako prikovaní po celý deň. Raz za čas je dobré vstať, prejsť sa, skrátka zmeniť polohu. A tiež sa dobre ponaťahovať. Žiadne zložité úkony pritom robiť nemusíte, stačí pár základných cvikov. Skúste napríklad paže natiahnuť pred trup a vzpažiť, cvik opakujte asi päťkrát. Aby bol ešte efektívnejší, prepleťte prsty na rukách a dlane vytočte vpred. Toto cvičenie hravo zvládnete aj v sede.

Ponaťahovať sa ale môžete aj v stoji. Pomôckou vám môže byť napríklad stolička. Oprite sa o ňu jednou rukou, druhú vzpažte a opačnú nohu natiahnite dozadu. Dajte ale pozor na prílišné zaklonenie hlavy a prehnutie v bedrovej oblasti chrbta. Zhlboka pri tom dýchajte. Občas sa prejdite aj na čerstvom vzduchu. Postačí päť – desať minút a chrbát si značne oddýchne.

Tip na záver

Nastavte si hranice, ktoré budú vyhovujúce pre všetkých členov vašej domácnosti. Pomáha najmä to, ak svoj home office začínate a končíte pravidelne v rovnaký čas. Prácu striedajte s krátkymi prestávkami na kávu, ponaťahovanie sa, na pohľad z okna či na obed. Obliekajte sa takmer tak, ako by ste šli do práce. Nikto od vás nechce, aby ste doma chodili v obleku. Zvoľte však také oblečenie, ktoré je pohodlné a slušné zároveň. Možno to vyzerá ako banalita, no v skutočnosti dokážu skvelú prácu v pyžame odviesť len naozaj silné povahy.

Mohlo by Vás zaujímať

Ľudia, ktorí čítali tento článok tiež ich zaujímalo.