Rady a tipy na predvianočné upratovanie alebo ako ho zvládnuť s úsmevom

Bez Bolesti Chrbta


Príprava na Vianoce sa nezaobíde bez vianočného upratovania, ktorému väčšinou venujeme väčšiu pozornosť. Počas roka skrátka na niektoré práce jednoducho nezostáva čas a stále ich tak odkladáme. Pri vianočnom upratovaní ich ale považujeme za takmer nevyhnutné. Neskúšajte všetko stihnúť rýchle a naraz, mohol by si to odniesť váš chrbát. Ako to ale zvládnuť s ľahkosťou a bez zbytočnej bolesti?

Upratovanie je fyzicky náročná činnosť. Neustále sa pre niečo naťahujete, ťaháte ťažké veci, skláňate sa nad podlahou a ku koncu sa často cítite, ako by ste práve ubehli maratón. Preto, než sa vrhnete do akcie, nezabudnite sa aspoň trochu rozcvičiť a prehriať, natiahnuť ruky, trup aj nohy – presne ako nás to učili už na hodinách telocviku.

Činnosti striedajte

Ideálne je rozdeliť si upratovanie domácnosti na menšie úseky a zdolávať ich postupne. Jednotlivé činnosti striedajte tak, aby ste v žiadnej polohe neboli príliš dlho. Pokiaľ vás teda čaká umytie niekoľkých okien, vytieranie, vysávanie a vešanie vypratých záclon, rozložte si to nasledovne: najprv umyte časť okien, a potom vytrite, uvarte si kávu alebo čaj a počas čakanie, kým podlaha uschne, chvíľku zrelaxujte. Zhlboka sa párkrát nadýchnite, aby sa uvoľnila bránica. Až potom sa vráťte k zvyšným oknám. Na záver vysajte koberce a povešajte záclony.

Občas sa krátko ponaťahujte

Domáce práce je vhodné striedať aj preto, že napríklad pri umývaní okien alebo vešaní záclon sú ruky natiahnuté dohora, zatiaľ čo napríklad pri vysávaní sú skôr v predklone. Chrbtu pomôžete, pokiaľ sa medzi oboma činnosťami aspoň krátko ponaťahujete. Pre telo nie je dobré, pokiaľ si celé upratovanie naplánujete na jeden deň a snažíte sa urobiť maximum naraz. Nielenže vás druhý deň bude všetko bolieť, ale môžete si spôsobiť aj kĺbnu blokádu.

Pozvite si na pomoc praktických pomocníkov

S upratovaním vám môže pomôcť taktiež rada moderných pomocníkov, ktorá vedia upratovanie uľahčiť a spríjemniť. Napríklad na podlahu zoženiete teleskopický mop, ktorého výšku si nastavíte podľa seba, a nebudete sa tak musieť počas vytierania neustále ohýbať, čo najviac ocení práve chrbát. Vybrať si môžete aj medzi mopmi, ktoré sa vyžmýkajú sami.

Pokiaľ vás čaká umývanie okien, zabezpečte si špeciálne vysávač na okná, ktorý je tiež na teleskopickej tyči. Okná stačí postriekať čistiacim prípravkom, zľahka utrieť handrou a potom už len do sucha a čista vysajete vysávačom. Naviac sa nebudete musieť stavať na stoličku – alebo ešte horšie parapet a riskovať tak svoje zdravie. Umyť s ním môžete aj dlaždice v kuchyni a kúpeľni, zrkadlá a ďalšie hladké povrchy. Špeciálne upravený vysávač na podlahy potom umožní vysávať aj pod posteľou alebo pod gaučom bez toho, aby ste sa museli skláňať až ku zemi.

Na chrbát nezabúdajte ani pri pečení

Keď budete stáť pri kuchynskej doske, nepredkláňajte sa, ale mierne sa rozkročte, čím sa vám zníži ťažisko. Tak zostane chrbtica vzpriamená a vy môžete v pokoji pracovať. Keď sa otvoria dvierka spodnej skrinky a jednu nohu si nakročíte do najspodnejšej poličky (po chvíľke nohy samozrejme vystriedajte), mierne podsadíte panvu a zaktivujete vnútorné brušné svaly, môžete sa zľahka predkloniť s napriamenou chrbticou. V takejto polohe tela môžete krásne pracovať a jemne posilňovať zároveň. Pri vyberaní plechu z trúby si zase dávajte pozor aby ste sa nezohýbali s guľatým chrbtom. Namiesto toho sa rozkročte na šírku bokov, zohnite sa do mierneho drepu a až potom vyberajte koláčiky.

Tip: Nech už vysávate, umývate okná, žehlíte alebo varíte, snažte sa mať chrbát čo najviac rovný. Odborníci tiež odporúčajú stáť s jednou nohou mierne vpredu alebo vzadu, prípadne s jednou nohou položenou na podložke. Tak môžete prenášať váhu z nohy na nohu a šetriť si chrbát pred zbytočným preťažovaním.