Pravidelné plávanie: Skvelé pre chrbát i psychiku


Plávanie patrí medzi najzdravšie druhy pohybu, pretože pri ňom nezaťažujeme kĺby ani chrbticu. Nie je teda vhodnou voľbou len pre ostrieľaných športovcov, ale aj pre začiatočníkov takpovediac bez fyzickej kondície. Ako si plávanie užiť naplno a nerobiť pri ňom zbytočné chyby?

Zdravotné výhody plávania sú spojené so zábavou, odpočinkom a aktívnym pohybom, čo je v konečnom dôsledku veľmi prospešné pre celý ľudský organizmus. Robí zázraky s telom aj mysľou a je vhodné pre všetky vekové kategórie. Dokonale si pri ňom ponaťahujeme chrbát a vďaka tomu, že je telo vo vode odľahčené, nedochádza k preťaženiu kĺbov.

Správna poloha hlavy

Medzi najčastejšie chyby pri plávaní patrí nesprávna poloha hlavy a dýchanie výlučne nad hladinou vody. Keď plávame štýl „prsia“, je dôležité nemať hlavu po celý čas nad vodou. Namáhame tak zbytočne chrbticu a vo vode zároveň vytvárame veľký odpor, vďaka ktorému sme rýchlejšie unavení. Základným pravidlom správneho plávania je mať hlavu v neutrálnej polohe, teda ani predklonenú, ani zaklonenú. Túto polohu môžete trénovať aj na suchu. Stačí sa posadiť a predstaviť si, že nás niekto kolmo nahor ťahá z temena hlavy, pričom v tejto polohe tlačíme bradu mierne dozadu. Keď cítime jemné pnutie krčnej chrbtice, našli sme tú správnu pozíciu. Ak chcete túto polohu trénovať vo vode, oveľa jednoduchšie je to na chrbte s rukami pri tele.

Odpočinok na chrbte

Za najzdravší štýl plávania sa označuje znak, pri ktorom splývame s hladinou v oblasti chrbta. Musíme však dbať na správny pohyb rúk, ktoré sa striedajú v pravidelnom tempe. Dôležitá je aj správna poloha tela — zadok nesmie byť príliš nízko vo vode. 

Pre športovcov, začiatočníkov i tehotné

Plávanie je vhodné pre každého a výhody z neho budú mať profesionálni športovci ale aj tí, čo so športom možno práve len začínajú. Plávanie sa navyše teší veľkej popularite medzi ľuďmi trpiacimi bolesťami chrbta, artrózou alebo medzi budúcimi mamičkami. Vo vode totiž vážime asi jednu desatinu našej normálnej váhy a aj rozsah pohybov je v nej oveľa väčší. Plávanie tiež prispieva k zlepšeniu celkovej kondície, pretože pri ňom využívame všetky hlavné svalové partie. Čerešničkou na torte je aj to, že pomáha udržovať zdravé srdce či pľúca a skvelým pomocníkom je aj pri redukcii hmotnosti.