PODCAST: Športový lekár Pavel Malovič: „Čo všetko má vplyv na to, ako sa po behu náš chrbát bude cítiť? Každý detail, napríklad aj správna obuv, povrch trate či vhodná podprsenka.“

Zdravissimo


Beh je dnes populárnejší než kedykoľvek predtým a pravdou je, že môže mať na ľudský organizmus naozaj blahodarné účinky. Len obuť tenisky a vybehnúť s vetrom o preteky však nestačí. Športový lekár MUDr. Pavel Malovič v podcaste vysvetľuje aj to, ako a kedy je s behom vhodné začať a na čo si dať pozor, aby z behu neboleli kĺby či chrbát.

Beh. Šport, ktorému v poslednom čase prepadlo mnoho ľudí, môže mať na organizmus blahodarné, ale aj negatívne účinky. Záleží len na tom, či ho vykonávame správne. „Beh je vytrvalostná aktivita. Akúkoľvek vytrvalostnú aktivitu, to znamená aj beh ktorý trvá dlhšie ako 20 minút, môžeme označiť za priaznivý moment pre zdravie,“ hovorí športový lekár MUDr. Pavel Malovič. 

Alfou i omegou sú tenisky

Celá veda behania spočíva najmä vo výbere správnych bežeckých topánok, ale aj v iných premenných, napríklad v povrchu po ktorom beháme a v neposlednom rade aj v tom, ako často beháme. „Čím častejšie behávame – nie čím dlhšie ale čím častejšie a tak, aby sme sa zmestili medzi 20 až 40 minút – tým lepšie beh pôsobí na ekonomiku práce nášho srdca,“ vysvetľuje MUDr. Malovič.

Aj keď je beh populárny práve preto, že ho možno vykonávať kedykoľvek a kdekoľvek, behať bez prípravy sa rozhodne nevypláca. Možno to niekoho prekvapí, no prospešný nemusí byť nielen beh bez rozcvičky, ale napríklad aj taký beh na extrémne dlhé trate, teda maratón.

Ako si vybrať správne bežecké topánky a ktorý bežecký povrch je najnižšou záťažou pre kĺby a chrbticu sa dopočujete v podcaste s MUDr. Pavlom Malovičom, ktorý nájdete v úvode tohto článku.