Nosíte dieťa v nosiči alebo ho radšej vozíte? Na toto by ste si mali kvôli chrbtu dávať pozor!


Nosenie dieťaťa v šatke alebo v nosiči je doslova fenomén poslednej doby a benefity, ktoré deťom aj rodičom prináša, sú určite nesporné. Skoro všetky deti sú v šatke alebo v nosiči kľudnejšie, menej plačú, nebolí ich bruško, sú v tesnom kontakte s rodičom a celkovo sú spokojnejšie. Čo na to však hovorí náš chrbát?

Správne uviazaná šatka urobí väčšinu práce za vás

Čerstvo narodené bábätko je od narodenia na nosenie uspôsobené, je to jeho základná potreba. A to špeciálne na nosenie v tesnom telesnom kontakte s láskyplnou, starajúcou sa osobou. Šatka je preto na nosenie v prvých mesiacoch ideálna pomôcka. V prvom rade je ale dôležité aby bola váha dieťaťa rozložená a záťaž teda rovnomerná. Pokiaľ nosíte dieťa skôr na boku (na panve) a záťaž je na jednom ramene, je vhodné strany striedať, aby ste telo príliš nepreťažovala.

Najvhodnejšie je nosenie na trupe, kedy automaticky dochádza k rozloženiu váhy na obe strany. Šatka by mala byť uviazaná tak, aby vám to bolo pohodlné a nikde vás neškrtila ani neťahala, zároveň ale musí dôkladne podopierať dieťa. Pokiaľ si nie ste so správnym viazaním šatky istí, skúste osloviť skúsenú lektorku nosenia detí, ktorá vám ukáže presný postup. Dobre uviazaná šatka totižto urobí veľmi veľa práce za váš chrbát, nakoľko upraví ťažisko a váhu bábätka rozloží na rôzne časti tela.

U nosiča sa zamerajte na popruhy

Výber detského nosiča je v porovnaní s ostatnými starosťami rodičov malou vecou, je to ale rozhodnutie, ktoré má dlhodobý vplyv nielen na vaše dieťa ale aj na vás. Pri výbere nosiča vždy myslite na to, aby boli ramenné popruhy dostatočne široké, vystužené, nikde vás netlačili, neškrtili ani netiahli. Jedine tak sa v nich budete aj po niekoľkých hodinách nosenia cítiť príjemne a nebude vás bolieť chrbát ani ramená. Najšetrnejší spôsob pre váš chrbát je nosiť dieťatko na chrbte. To ide ale až u starších detí, bábätká je nutné nosiť ešte na bruchu. Pri nosení bábätka vpredu, majte preto aj vždy na chrbte skrížené popruhy čím ramenám odľahčíte ešte o niečo viac.

Nosenie dieťaťa v šatke, či nosiči je pre chrbát záťaž vždy a je preto vhodné ju kompenzovať pravidelným cvičením a naťahovaním, ideálne každý deň. Skúste posilňovať hlboké svaly na lopte pri sledovaní večerného filmu alebo seriálu, choďte si zaplávať alebo využite inú vašu obľúbenú pohybovú aktivitu.

Na svoj chrbát myslite aj pri výbere kočíka

Cvičenie takisto nezanedbávajte ani keď je vaše dieťa skôr „kočikové“. Tlačenie kočíka predsa len tiež vyžaduje nejakú tu silu navyše a sú zapájané iné svaly než normálne. Aby ste sa nad kočíkom nemuseli zbytočne hrbiť alebo mať ruky zbytočne vysoko, vyberte si taký, ktorý má nastaviteľnú výšku rukoväte – vďaka tomu sa vám s ním bude lepšie manévrovať a jazda s ním vás bude stáť menej síl. Zistite si tiež, či je súčasťou výbavy odpruženie kolies. Výhodou je pochopiteľne odpruženie predných aj zadných, pretože s ním je potom jazda na povrchu omnoho komfortnejšia a tým pádom pre váš chrbát a ruky menej namáhavejšia.