Nordic walking pre začiatočníkov: Správna technika je alfa aj omega


Nordic walkingu prepadli mladí i starší ľudia, aktívni či rekreační športovci ba dokonca aj športové antitalenty. Chôdza zlepšuje krvný obeh, posilňuje srdce, pľúca, je prevenciou osteoporózy a pomáha aj pri chudnutí. Paličky, ktoré sa pri nordic walkingu používajú, robia z chôdze ešte zdravšiu aktivitu vhodnú prakticky pre každého. Ako teda začať s nordic walkingom?

Chôdza je pre človeka najprirodzenejší a zároveň aj najlepší spôsob pohybu. Vo chvíli, kedy ju obohatíte o chodecké paličky však poskytuje ešte mnoho ďalších výhod. Paličky totiž predlžujú a zjednodušujú krok a ako bonus posilňujú aj svaly rúk. Navyše ešte pomáhajú rozpínať hrudník, a tým zlepšovať dýchanie.

Chôdza s paličkami ďalej zvyšuje pohyblivosť chrbtice, uvoľňuje svalové napätie v oblasti chrbtových a ramenných svalov a znižuje záťaž bedrových a kolenných kĺbov. Pokiaľ teda chcete pomaly zlepšovať kondičku a udržiavať sa fit, nordic walking je ten pravý šport, s ktorým môžete začať kedykoľvek si zmyslíte.

Vhodné vybavenie

Paličky na nordic walking zoženiete na rôznych miestach, napríklad v športových obchodoch alebo v predajniach, ktoré sa špecializujú práve na tento druh športu či turistické vybavenie. Aj ceny paličiek sa môžu diametrálne líšiť. Na trhu preto nájdete cenovo dostupnejšie verzie, ale aj tie drahšie so špeciálnymi protišmykovými násadkami či korkovými madlami. Rozhodnite sa preto podľa toho, ktorý materiál je pre vašu ruku najpohodlnejší a tiež podľa toho, koľko ste sa rozhodli do palíc na nordic walking investovať. A na čo ešte nezabudnúť? Pre tento šport je vhodné voľné a vzdušné oblečenie, rukavice a predovšetkým dobré topánky, na ktorých netreba šetriť. Základom je pritom silná podrážka či pružný a pevný materiál na vrchu topánky.

Hor sa do terénu!

Na nordic walkingu je úžasné to, že žiadne teoretizovanie nie je potrebné a začať môžete doslova okamžite. Jednoducho si naplánujte prechádzku a vyrazte na ňu aj s paličkami. Počas chôdze si udržiavajte stále tempo a pamätajte na to, že sa nemáte kam ponáhľať. Pri nordic walkingu sa nehrbte a majte uvoľnené, no vzpriamené telo. Vykročte vpred nohou a protiľahlou rukou zároveň, pričom paličku zapichnite do zeme. Následne postup opakujte druhou nohou a protiľahlou rukou.

Ako sme už spomínali, pri samotnej chôdzi je dôležité stále tempo. Zo začiatku to možno bude chcieť malý tréning, no časom počiatočná strnulosť vymizne a váš každý ďalší krok bude istejší a zároveň ľahší. Na začiatku však určite voľte jednoduchšie trasy a ich náročnosť zvyšujte postupne so stupňujúcou sa pravidelnosťou prechádzok. Ak si nie ste istí, stavte na radu odborníkov, napríklad inštruktora, fyzioterapeuta alebo iného odborníka z oblasti pohybového ústrojenstva. 

Tip na záver

Aj pri nordic walkingu platí, že efektivita spočíva v opakovanosti. Kľúčová je teda pravidelnosť. Tento šport síce pôsobí na prvý pohľad naozaj jednoducho, no zapája sa doň veľké množstvo svalov. Aj preto je vhodné na začiatku absolvovať skôr kratšie prechádzky a odpozorovať to, ako bude vaše telo reagovať. Ak je všetko v poriadku, je na čase pridať ako na dĺžke trás, tak na náročnosti terénu. Do repertoáru teda časom zahrňte aj vychádzky do kopcov. 

Mohlo by Vás zaujímať

Ľudia, ktorí čítali tento článok tiež ich zaujímalo.