Liečba bolesti chrbta vyžaduje pevné nervy. Obrazne aj v skutočnosti


Vedeli ste, že na 16. október pripadá Svetový deň chrbtice? Skúste sa v tento deň zamyslieť nad tým, čo robíte pre svoje chrbtice a zdravie chrbta. Ak máte v tejto oblasti čo i len trocha čierne svedomie, ktoré sa už možno dokonca prejavuje ako bolesť chrbta, je najvyšší čas niečo zmeniť. Poďme si teda pri príležitosti Svetového dňa chrbtice pripomenúť, ako sa starať o chrbát, či ako na bolesti chrbta.

liecba-bolesti-chrbta

Bolesť chrbta je vo väčšine prípadov spôsobená tým, že chrbát dlhodobo zanedbávame. Na chrbte sa teda postupom času podpíše nesprávne držanie tela, spánok na nekvalitnom matraci, škodlivý jednostranný pohyb, ale aj psychická nerovnováha, stres, zlá nálada a dlhodobá psychická nepohoda. Bolesti chrbta sa však dá vyhnúť za predpokladu, že poznáme zásady starostlivosti o zdravú chrbticu.

Zdravie chrbta v kocke

Ako sme už naznačili v úvode, pre zdravie chrbta je veľmi dôležité správne držanie tela, ako aj správna poloha spánku, pri ktorej nedochádza k utláčaniu nervov a ktorá nespôsobí to, že sa ráno budíme „polámaní“. Pri spánku je nepochybne dôležitá aj kvalita matraca a výber vhodného anatomického vankúša.

Nezabúdajme ani na správny pohyb. Môže ním byť chôdza, beh na lyžiach, plávanie alebo špeciálne cviky na chrbát. Rovnomerným zaťažením svalstva a vhodným ponaťahovaním svalov celého tela totiž môžeme efektívne predísť mnohým problémom s chrbticou i s celým pohybovým aparátom. A pozor aj na pohyb nesprávny. Nesprávne pracovné stereotypy, ktoré vykonávame pri bežných denných činnostiach, môžu viesť napríklad k bolestivému útlaku nervu chrbtice v oblasti krížov. Takéto štrukturálne zmeny sa liečia ťažšie a celkový prístup je potom často behom na dlhú trať.

A keďže psychické zdravie je úzko prepojené s fyzickou schránkou, nezabúdajme ani na život s obmedzením stresu. Aj keď sa mu úplne vyhnúť nedá, stres patrí medzi známe príčiny bolesti chrbta. Práve preto je dôležité dbať aj na duševnú hygienu.  Harmóniu psychiky a nášho tela, pohybového aparátu, môžeme navodiť rôznymi spôsobmi, napríklad prostredníctvom športu, pobytom v prírode či socializáciou s priateľmi a blízkymi. Účinným nástrojom môže byť aj meditácia.

Pátrajte po príčine

Potenciálnych dôvodov, prečo bolesť chrbta vzniká, je veľa. Väčšinou ide o podráždenie nervových štruktúr tlakom alebo zápalom, pričom ideálnou prevenciou je jednoducho zdravý životný štýl. Ak však už chrbát bolí, od bolesti si treba uľaviť, to znamená siahnuť po analgetiku, teda lieku proti bolesti, Tie však uľavia od akútnej bolesti a neliečia jej príčinu, ich účinok je teda len krátkodobý. 

Dlhodobá výživa nervov

Ako si môžeme od bolesti chrbta ešte pomôcť? Odpoveďou je regenerácia a výživa poškodených nervov prostredníctvom vitamínov skupiny B. Pravidelný prísun vitamínov B1 – v tuku rozpustnej forme — benfotiamínu, B6 a B12 vo vysokých dávkach sa postará o výživu nervov chrbta. Tieto vitamíny majú aj analgetický účinok a urýchľujú hojenie poškodených nervových vlákien. Priamo podporujú metabolizmus utláčaného nervu a svalu ovplyvnením niekoľkých enzýmov, zlepšujú ich zásobovanie krvou, čím napríklad urýchľujú odstraňovanie škodlivých látok.

Regenerácia nervových vlákien je dlhodobý proces. Dobre vyživované nervové bunky sa však lepšie hoja a sú tak schopné odolávať poškodeniu či vzniku bolesti.