Deti a zdravý chrbát: Úlohu hrajú školská taška, prezuvky aj športy


Väčšina školopovinných detí nosí na chrbte veľkú časť kalendárneho roka školskú tašku. A to hneď niekoľko dlhých rokov po sebe. Preto je dobré venovať pozornosť nielen tomu, aká táto taška je, ale aj tomu, ako ju školáci nosia. Na chrbát našich detí ale pôsobia aj ďalšie faktory.

Je jednoduché si tašku prehodiť cez plece a vyraziť do školy. Ak však bude vaše dieťa nosiť školskú tašku nesprávne, ovplyvní to jeho držanie tela, a tak zvýši riziko nástupu bolestí chrbta. Správnym nosením školskej tašky sa naopak dá úspešne predchádzať bolestiam ramien aj celého chrbta. Začnite teda hneď od začiatku dbať o to, aby vaše ratolesti nosili školskú tašku tým správnym spôsobom.

Nastavenie popruhov či maximálna záťaž

Na čo sa zamerať pri výbere školskej tašky? Jej popruhy by mali byť nastaviteľné, aspoň štyri centimetre široké, v mieste kontaktu s ramenami čalúnené alebo inak povedané, „vypchaté“. Taška by mala držať tvar, pričom jej chrbát by mal byť ergonomicky tvarovaný. Samotná školská taška by mala byť ľahká, z nepremokavého materiálu. Bonusom sú bezpečnostné reflexné prvky.

Výber správnej tašky je však len začiatok. Následne, aby detský chrbát netrpel, je potrebné ju správne nastaviť. Popruhy pritiahnite tak, aby sa taška svojou váhou opierala o ramená dieťaťa, nie aby sa zapierala do jeho chrbta. Vo väčšine prípadov sa potom spodná hrana tašky nachádza asi päť centimetrov nad úrovňou pása. Nezabúdajte na pravidelnú kontrolu nastavenia popruhov. Platí to najmä pre mladšie, pomerne rýchlo rastúce detičky. 

Pri nastavovaní myslite aj na symetriu popruhov. Ak je jeden popruh na rameno kratší než druhý, vzniká nerovnomerné rozloženie záťaže. To môže viesť až k deformite chrbtice, napríklad ku skolióze. Aj celkové nesprávne nastavenie výšky školskej tašky môže ublížiť a príliš zaťažiť niektorú časť chrbtice, najčastejšie bedrovú a krčnú. Z toho následne vznikajú bolesti preťaženého svalstva.

NÁŠ TIP: Pamätajte si, že aj na obsahu školskej tašky záleží. Jej celková hmotnosť by nemala presahovať 10 až 15 percent hmotnosti dieťaťa. S privykaním na záťaž by ste pritom mali začať postupne už počas prázdnin. Niekoľko týždňov pred začiatkom školského roka preto začnite dieťa na školskú tašku privykať. Dávajte ju na chrbát budúceho školáka a postupne do nej pridávajte zodpovedajúcu záťaž.

Prezuvky do školy

Bez prezuviek sa nezaobíde žiadny školák. Zvoliť by ste mali pevnú, no priedušnú obuv. Vyhnete sa tak nielen úrazom, ale aj zapareniu, vzniku plesní a podobným problémom. Keďže v prezuvkách deti trávia väčšinu dňa, je dobré do nich investovať trocha viac. Radosť z úspory pri lacnejších modeloch by mohlo totiž čoskoro vystriedať sklamanie z toho, akú krátku mali životnosť. Prezuvky by mali spĺňať atribúty zdravotne neškodnej obuvi. 

Stavte na všestranné športy

Chrbtica dieťaťa sa vyvíja až do plnoletosti a počas tohto vývoja je nesmierne zraniteľná. Pohybová gramotnosť preto hrá veľkú rolu už od útleho veku. Správny pohyb je tak pre dobré držanie tela zásadný.

Deti by sa spočiatku mali venovať najmä komplexným športom, ktoré sú všestranné a zároveň rovnomerne zaťažujúce celé telo. Vhodné sú rôzne hry, atletika, gymnastika, plávanie a podobne. Intenzita zaťaženia by mala byť adekvátna nielen veku, ale aj pohybovým možnostiam dieťaťa. Aké aktivity sú naopak menej vhodné? Ide o jednostranné športy (napr. hokej, futbal či tenis), ale aj také športy, ktoré nerešpektujú pohybové možnosti dieťaťa a môžu tak negatívne ovplyvniť pohybový systém. Tu je vhodné poradiť sa a rešpektovať odporučenia profesionálnych trénerov. 

Príčinou bolesti hlavy, chrbta a kĺbov u detí, najmä u dievčat, môže byť aj hypermobilita. Ide o zvýšenú laxnosť tkanív, pri ktorej je rozsah pohybu, vrátane pohybu kĺbov, nad bežnú mieru. U detí ju môžeme vidieť najmä na lakťoch a kolenách. Takéto deti zvyknú kĺby prepínať, a tak preťažovať. Hypermobilné kĺby sú tiež náchylnejšie na zranenie a skoršie opotrebovanie.