Behanie na jeseň a v chladnejších dňoch. Áno, ale...

Bez Bolesti Chrbta


Behanie v chladnejšom počasí má svoje špecifiká a jedným z nich je výber správneho oblečenia. Pri tom je nutné myslieť nielen na to, aby bolo praktické a pohodlné, ale hlavne, aby nás ochránilo pred ofúknutím. Ako sa teda na beh obliecť, čím sa vybaviť a na čo nezabudnúť, aby sme neprechladli a neodniesol si to náš chrbát?

Vrstvite oblečenie

Už sme spomenuli, že vhodný odev, ktorý vás ochráni pred ofúknutím, je základ. Túto ochranu dosiahnete ak budete oblečenie vrstviť. Začnite prvou vrstvou, ktorá bude príjemne sedieť na tele, dokáže kvalitne odvádzať pot a nepustí k telu chlad ani vo chvíľach, keď bude vlhká. Ideálne tričko pod oblečenie do chladnejšieho počasia je preto mäkké, priedušné, s dlhým rukávom a stojačikom alebo roláčikom ku krku. Druhá vrstva je v zime otázkou voľby. Pokiaľ už naozaj mrzne, rozhodne by ste bez nej nemali odchádzať z domu Pokiaľ vás čaká prebehnutie v jesennom mrholení a pri behu vám všeobecne býva dosť teplo, môžete ju vynechať. Keď mrzne, určite však nezabudnite na teplú funkčnú mikinu, ktorá vám zakryje celé bedrá. Opäť so stojačikom alebo dlhým rukávom.

Hlavu aj krk udržujte v teple

Myslite tiež na to, že najviac tepla odchádza hlavou a rukami. Preto do svojej základnej výbavy zahrňte bežecké rukavice, ktoré nemusia byť práve ultrateplé, ale udržia vám ruky v teple. Čiapka alebo čelenka by mala byť tiež samozrejmosťou. U nej rovnako platí, že by mala byť ľahká a priedušná. Posledným kúskom oblečenia, ktoré by mala zahŕňať vaša bežecká garderóba je kvalitný nákrčník, a to hneď z dvoch dôvodov. Jednak ochráni krk a dýchacie cesty pred prechladnutím, jednak ho môžete použiť ako „rúško“ vo chvíľach, kedy sa vám bude zdať, že vzduch je naozaj už trochu dosť chladný.

Dajte si čas na zahriatie

Pokiaľ idete behať premrznutí alebo doslova rovno od počítača, nespoliehajte sa na to, že sa zahrejte po rozbehnutí. Trvá to dosť dlho, nie je to nijak príjemné a naviac si môžete ublížiť. Pred behom sa preto buď rozcvičte doma (dajte si nejaké 5 minútové kardio v podobe skákania cez švihadlo alebo jazdy na rotopede) alebo si urobte niekoľko naťahovacích a zahrievacích cvikov priamo vonku. Zahriatie organizmu môžete podporiť aj nejakým teplým jedlom – medzi zahrievacie jedlá radíme napríklad vývary, ovsené kaše alebo chilli.

Na tekutiny nezabúdajte ani v zime

Mnoho bežcov si myslí, že keď nie je teplo, nepotrebujú toľko piť. Chladné jesenné dni k tomu navádzajú. Lenže to je veľká chyba. Telo sa pri behu namáka a veľa potí. Preto mu nezabudnite stále dodávať dostatok tekutín. Hlavne keď dobehnete. Vyhýbajte sa ale chladeným nápojom, po ktorých by ste mohli prechladnúť a radšej si dajte teplý čaj s medom, alebo teplejší iontový nápoj či vodu so šťavou. Tip: Hneď po dobehnutí je nevyhnutné vyzliecť sa zo spotených šiat a pokiaľ možno, zostať pár hodín v teple. Príjemné je osviežiť sa teplým (nie horúcim) čajom.

Poraďte sa

Pokiaľ chcete s behom iba začať a zároveň máte problém s chrbtom, určite sa najskôr poraďte so svojím lekárom alebo fyzioterapeutom. Ten vám pomôže s posúdením či je vybraný šport vhodný pre Vás, upozorní ako sa vyvarovať možným chybám aby ste si neublížili. K lekárovi by ste každopádne mali zájsť aj v prípade, že práve o behaní nepremýšľate, ale chrbát vás už nejakú dobu trápi. Skúsiť zatočiť s bolesťou chrbta sa môžete samozrejme pokúsiť aj sami – tým, že upravíte svoj životný štýl, ktorý so zdravým chrbtom úzko súvisí. Nezabúdajte ani na pravidelný prísun vitamínov B1, B6 a B12 (nájdete ich napríklad vo voľnopredajnom lieku Milgamma N cps*), ktoré sa starajú o výživu nervov chrbta.

* Milgamma® N je voľnopredajný liek s obsahom vitamínov: benfotiamín, vitamín B6 a vitamín B12, určený na vnútorné použitie. Pred použitím lieku sa poraďte so svojím lekárom alebo lekárnikom a pozorne si prečítajte, prosím, písomnú informáciu pre používateľov.