Ako sa vyspať doružova? Štyri tipy pre správny výber postele


Ako si kto ustelie, tak bude spať. Zdravý spánok je pre regeneráciu ľudského organizmu nesmierne dôležitý. Preto by mala byť posteľ miestom, kde nielen načerpáte sily,  ale zároveň aj miestom, kde sa budete cítiť dobre. Výber správnej postele, matraca či lôžkovín by ste preto rozhodne nemali podceniť.

Ako si kto ustelie, tak bude spať. Zdravý spánok je pre regeneráciu ľudského organizmu nesmierne dôležitý. Preto by mala byť posteľ miestom, kde nielen načerpáte sily,  ale zároveň aj miestom, kde sa budete cítiť dobre. Výber správnej postele, matraca či lôžkovín by ste preto rozhodne nemali podceniť.

Matrac. Tvrdý alebo mäkký?

Ak sa rozhodnete kúpiť si nový matrac, neunáhlite sa. Pravdou je, že ho zoženiete už v každom väčšom supermarkete doslova za pár eur. Taký matrac však na každodenné použitie nie je vždy celkom vhodný. Kúpiť ho môžete napríklad do izby pre hostí. Do matraca, ktorý budete používať každý deň, sa už ale oplatí investovať. Uvedomte si, že vám bude slúžiť aj desať rokov. Radšej preto navštívte špecializovanú predajňu, kde je široká ponuka. S výberom vám určite pomôže aj odborne vyškolený personál.

Matrac by nemal byť  ani príliš mäkký alebo naopak tvrdý. Mäkký matrac prehýba chrbticu do oblúka a medzistavcové priestory s platničkami sú v predných častiach stlačené. Tvrdé matrace zasa chrbticu dostávajú do neprirodzenej polohy, dochádza k nesprávnemu podopretiu chrbta, ale aj ramenných a bedrových kĺbov. Naviac hrozí aj otlačenie.

Tip: Matrac by sa mal prehýbať iba tam, kde naň pôsobí tlak. Ak je váš matrac preležaný a vy sa v noci budíte a  hľadáte vhodnú polohu, je čas vymeniť ho. Matrac sa musí prispôsobiť vám, nie vy jemu!

Dôležitá je aj výška postele

Plocha na ležanie by sa mala nachádzať aspoň 40 až 50 centimetrov od zeme. Pre vyšších a staršie osoby by mala byť výška plochy na ležanie ešte vyššie. Túto výšku môžete ovplyvniť výškou postele – konštrukcie, výškou roštu a matraca. Optimálna výška lôžka je taká, že keď si sadnete na okraj postele, mali by ste mať chodidlá položené na zemi. Uhol medzi trupom a stehnami a medzi stehnami a predkoleniami by mal byť 80 – 90 stupňov, určite nie menej ako 45 stupňov. Nezabúdajte ani na dodržiavanie zásad, ktoré pri vstávaní z postele učí „Škola chrbta“. Dostatočná výška vás ochráni aj pred prievanom a víriacim sa prachom. Vplyv má aj na životnosť matraca, ktorý môže pri dostatočnej výške „lepšie dýchať“, takže sa v ňom budú menej vyskytovať roztoče, alergény a plesne.

Perie alebo umelý materiál?

Ak chcete, aby vám lôžkoviny vydržali roky, a ušetrili ste tak čas a peniaze, stavte pri ich nákupe na prírodné materiály, napr. klasické perie. Jeho hlavnou výhodou sú  výborné izolačné vlastnosti, ktoré sa hodia v zime aj v lete. Perie má tiež jedinečnú schopnosť pohlcovať a odvádzať vlhkosť, ktorú umelé vlákna nemajú. V prvom rade však, samozrejme, myslite na to, či na perie nemáte alergiu. Ak áno, je to pre vás pri výbere lôžkovín z peria konečná a vy si musíte vybrať niektorý z umelých materiálov. Nemusíte sa však obávať. V dnešnej dobe sú aj pokrývky z umelého materiálu kvalitné a poskytujú dostatočný komfort. Ak si výberom nie ste istí alebo sa neviete rozhodnúť, nechajte si v obchode poradiť.

Na čo si dať pozor?

Výber postele nie je len o dizajne, ale najmä o kvalite jej realizácie, vzdušnosti a pohodlnosti. Práve tieto tri parametre určite stoja nad dizajnovou stránkou veci.

  • Kvalita realizácie: Zamerajte sa na pevnosť použitých spojov, ktoré významne ovplyvňujú životnosť postele. Materiál, ktorý posteľ nesie, musí byť pevný a stabilný. Posteľ sa nesmie kývať ani vŕzgať.
  • Vzdušnosť: Nedostatočná priedušnosť plochy určenej na ležanie negatívne ovplyvňuje životnosť postele aj hygienu spánku. Pot sa vstrebáva nielen do matraca ale aj do úložného priestoru. Preto dbajte na to, aby bola posteľ dobre odvetrávaná.
  • Pohodlnosť: Otázka pohodlnosti je individuálna, ale podieľa sa na nej predovšetkým voľba roštu a matraca. Zabúdať by ste nemali ani na primeranú výšku postele – malo by sa z nej pohodlne vstávať i líhať.