Ako nakopnúť imunitu a urobiť z nej nedobytnú pevnosť?


S príchodom chladných dní začínajú útočiť rôzne bacily. Už pri prvých jesenných dňoch a zmenách počasia sa zvykne dostaviť nádcha či prechladnutie. Aj preto je dôležité vedieť, ako posilniť imunitu a urobiť z nej nedobytnú pevnosť pre všetky vírusy a baktérie, ktoré sú pripravené zaútočiť.

ako-nakopnut-imunitu

Imunitný systém by sme mohli opísať ako pomyselný štít, ktorý chráni naše zdravie. Sila tohto štítu pritom závisí od nášho životného štýlu. Ovplyvňuje ju napríklad stravovanie, kvalita spánku či miera stresu, ktorému sa vystavujeme či sme vystavení. Správna funkcia imunitného systému je zdravá životospráva, vyvážená črevná mikroflóra a dostatočný príjem vitamínov.

Vitamín C v hlavnej úlohe

Najdôležitejším vitamínom je počas jesene a zimy nepochybne vitamín C, ktorý má mimoriadny vplyv na obranyschopnosť organizmu. Vitamín C znižuje schopnosť vírusov prenikať tkanivom a dostatočná hladina vitamínu C v organizme navyše zlepšuje jeho aktívnu schopnosť bojovať s infekciou. Ľudské telo si však vitamín C samo nedokáže vyrobiť, jeho príjem a teda aj jeho hladina v organizme je preto závislá na tom, čo konzumujeme. Optimálna denná dávka vitamínu C je 200 mg, počas chladných mesiacov sa odporúča prijímať aspoň 500 mg vitamínu C denne.

Nezabúdajte na zinok

Najdôležitejšou zložkou imunitného systému, ktorá sa podieľa na likvidácii vírusov, sú biele krvinky a  ich vynikajúcim pomocníkom je práve zinok. Vo všeobecnosti platí, že ak ho máme v tele málo, dochádza k útlmu väčšiny funkcií imunitného systému. Vďaka nemu je odpoveď nášho imunitného systému na ochorenie rýchla a silná. Zinok sa teda podieľa na budovaní, posilňovaní a správnom fungovaní imunitného systému.

Prírodné probiotiká

Zásadnú rolu hrá pri schopnosti tela odolávať ochoreniam zdravý črevný mikrobióm, ktorý je, ako sa ukázalo, veľmi dôležitý pre fyzické i psychické zdravie človeka. Aj preto je potrebné posilňovať ho pomocou probiotík. Za prírodné probiotiká sa považujú tie obsiahnuté v kysnutých mliečnych výrobkoch, v jogurtoch, kefíroch či acidofilných mliekach, ale aj vo fermentovaných potravinách. 

Správne hygienické návyky

Hygienické návyky, ktorých praktizovanie posilnila najmä pandémia koronavírusu, je potrebné používať aj naďalej. Časté a správne umývanie rúk by malo byť preto samozrejmosťou, po ruke by ste mali mať aj antibakteriálny gél a v prípade, že sa cítite choro, zostaňte radšej doma. V čase chrípkového obdobia je tiež vhodné prekryť si nos a ústa rúškom či respirátorom, a to najmä v uzavretých priestoroch, a to i v prípade, že to nie je povinnosť. Nezabúdajme ani na preventívne prehliadky u lekára.

Pozor na bolesť chrbta

Viete, ako spolu súvisia oslabená imunita a bolesť chrbta? Jednou z príčin bolesti chrbta môže byť zápal obličiek či zápal horných močových ciest, čo sú problémy, ktoré postihujú najmä ženy. Ich častým pôvodcom sú baktérie šíriace sa močovodom z mechúra, aj preto často prichádza zápal močového mechúra a obličiek súčasne. Hlavnou príčinou však býva celkom obyčajné prechladnutie, ku ktorému stačí naozaj málo. Ak bolesť v oblasti bedier sprevádzajú ďalšie príznaky ako zimnica, horúčka, nutkanie na malú potrebu, ktorá je sprevádzaná rezaním či pálením, návštevu lekára neodkladajte.

Opakovaná bolesť chrbta je však často spôsobená dlhodobým zanedbávaním chrbtice, ktoré vedie až k poškodeniu nervových vlákien a koreňov. V tomto prípade je efektívna liečba bolesti chrbta spojená s pravidelným prísunom vitamínov B1 - benfotiamínu, B6 a B12, vo vysokých dávkach,  ktoré sa postarajú o výživu nervov chrbta a následne o liečbu bolesti chrbta.

Vírusy útočia v zime

Vírusy sú v zime aktívnejšie a odolnejšie, zatiaľ čo ľudské telo je naopak oslabené a v tomto období náchylnejšie na prechladnutie. Prečo je to tak? S klesajúcou teplotou vonkajšieho prostredia sa znižuje prekrvenie tela, čo oslabuje funkciu imunitného systému. Nosné sliznice, cez ktoré do tela vírusy prenikajú, majú vplyvom nízkych teplôt stiahnuté cievy, čo vedie k zníženiu ich obranyschopnosti. K šíreniu ochorení navyše v chladných dňoch prispieva aj vyššia koncentrácia ľudí, ktorí sa zdržujú v uzavretých priestoroch, v ktorých vírusom pomáha prežiť suchý vzduch. Pravidelné a časté vetranie miestností je preto v zime absolútna nutnosť.