Život bez bolesti chrbta | 16. 10. 2019

Aj vy to poznáte?  Kríže sa ozývajú takmer každé ráno, krk máte stuhnutý každý deň a občas bolesť vystrelí  aj do ramien. A zodvihnúť dieťa na ruky sa stáva výkonom pre vrcholového športovca. Na tlmenie bolesti beriete rôzne prípravky a akonáhle bolesť prestane, tak máte pocit, že je všetko v poriadku. Jednoducho povinnosti a bežný život idú tak rýchlo, že tlmenie bolesti je jednoduchšie ako reálne riešenie problému.

A o čom vlastne hovoríme? Pretože pokiaľ chrbtica nebolí, tak ani nevieme, že ju máme. Avšak ak začne bolieť, okamžite o nej vieme. Naša chrbtica je oporou celého tela, každý pohyb je totiž prepojený s chrbticou. Chrbticu tvorí 33 až 34 stavcov, medzistavcové platničky a väzy.  Stavce majú v sebe otvor, ktorým vedie miecha a z nej vystupujú pomezdi stavce miešne nervy. Chrbtica siaha od spodiny lebky až po panvu. Tvorí priemerne 1/3 celkovej výšky dospelého človeka, pričom asi cca 20% z jej výšky tvoria medzistavcové platničky. Je esovito prehnutá, v oblasti krku a drieku je prehnutá dopredu a v oblasti hrudníka smerom dozadu.  Tak toto je taký hrubý základ k chrbtici. Samozrejme jedná sa o zložitú časť nášho tela, avšak na základnú predstavu to asi stačí.

Prečo vlastne chrbtica začne bolieť?  Najvýznamenjšou príčinou jednoduchej bolesti chrbta je nesprávny životný štýl a najmä sedavé zamestnanie. Sedíme väčšiu časť života, podľa niektorých zdrojov je to až 60% dňa – sedíme v práci, pri jedle, v aute alebo MHD, pri káve, pri televízii. Jednoducho prestali sme sa hýbať. A aj keď sa to nezdá, tak takýto životný štýl preťažuje chrbát a v kombinácii so stresom a nedostatkom pohybu prichádza ku strate opornej funkcie chrbice, svaly stuhnú, tlačia na nervy a to vedie k bolesti.

A ak už teda musíte sedieť, tak je rozdiel v akej polohe sedíte. Sedíte tak, že chodidlá máte opreté o podlahu celou plochou,  s predkoleniami tvoria 90° uhol a bedrá máte opreté o operadlo? Aj aj to by malo byť v určitom uhle. Asi nie, resp. určite nie po celý čas. Pretože ak áno, tak nečítate tento článok. A to už nehovoríme o správnom vstávaní z postele, dvíhaní bremien či o správnej polohe nôh pri rannej hygiene či umývaní okien.

Vedeli ste, že pri šoférovaní by ste mali mať podopretú tú časť drieku, ktorá sa najviac ohýba? Pretože ak máte nesprávne zohnutý chrbát v driekovej časti, tak je klinovito deformovaná medzistavcová platnička a teda je dlhodobo vystavená riziku poškodenia otrasmi a nárazmi.

Zdá sa vám, že v bežnom živote nie je možné neustále myslieť na tie správne pohyby a držanie tela? Vieme, že to nie je jednoduché, a preto sme pre vás pripravili zaujímavú prednášku aj s praktickými radami a návodmi ako si chrbticu chrániť, posilniť a zachovať jej zdravie počas celého života.

Prednáška vznikla v spolupráci s odborníkmi a zaujímavým projektom a zdrojom overených informácií www.bezbolestichrba.sk. Určite si viete veľa informácií prečítať, avšak raz uvidieť a vyskúšať si sám na sebe má efektívnejší dopad ako si len prečítať. A prezradíme, že prednášku bude viesť MUDr. Eva Dúbravová, rehabilitačná lekárka a neurologička.

https://www.facebook.com/events/397618880925064/


zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií