Vykonávajte letné športy bez bolesti  | 13. 6. 2019

V lete sú športové aktivity pod šírim nebom často lákadlom aj pre tých, ktorí po zvyšok roka športujú skôr rekreačne. Z toho dôvodu, predtým ako si sadnete na bicykel, pôjdete si zaplávať alebo zabehať, myslite na to, že si môžete aj ublížiť. Aké sú teda najčastejšie chyby u obľúbených športov a ako sa im vyhneme?

Vylaďte si techniku behu

Obuv, v ktorej trénujete je alfou a omegou pohodlného behu a kroku. Niektorá vás dokáže zrýchliť, iná zas môže zničiť vaše kolená či klenbu chodidiel. Naviac, ak nemáte zvládnutú správnu techniku dýchania - nezapájate tak všetky dôležité svaly (vrátane krčných a chrbtových svalov, ktoré držia hlavu) a zvyšujete tým riziko vzniku zranenia.

Navštívte radšej špecializovaný obchod a nechajte si s výberom obuvi poradiť. Ak si nie ste istí, či vám beh ako voľnočasová aktivita vydrží, nemusíte hneď investovať do tej najdrahšej obuvi. Dôležité je, aby vyrovnávala prípadné nedokonalosti v technike došľapu. Nepodceňujte ani techniku behu - svoje telo držte vzpriamene s ľahkým náklonom tam, kam chcete bežať a myslite aj na svoje dýchanie. Zhlboka sa nadychujte nosom a vydychujte ústami.

Nepodceňujte výber kolieskových korčúľ

Ak s korčuľovaním ešte len začínate a vravíte si, že na vaše začiatočnícke snaženie bude stačiť nejaký lacnejší model, robíte chybu hneď na začiatku. Snaha ušetriť vedie k výberu nedostatočne pevnej obuvi, ktorá nezaistí správnu oporu a korčuľovanie bude pre vás skôr trápenie. Topánka, ktorá vám nesedí, môže spôsobovať odreniny, otlaky, pľuzgiere a bolesti klenby chodidla. V takej korčuli veľmi dlho nevydržíte a jedine sa tak budete tešiť na to, keď si korčule vyzujete. Rovnako nie sú vhodné ani korčule, ktoré sú vám väčšie alebo širšie. Neposkytnú vašej nohe dostatočnú oporu, behom korčuľovania sa nebudete mať o čo oprieť a akurát budete zakopávať. Investujte preto radšej do kvalitnej obuvi a korčule si v predajni poriadne vyskúšajte. Topánka, ktorá vám sedí by mala dobre obopínať priehlavok a akonáhle sa opriete o vonkajšiu hranu koliesok, mali by ste cítiť znateľnú oporu. Skontrolujte si aj pätu, ktorá by mala byť v korčuli dobre usadená a nemala by sa pohybovať do strán, ani zdvíhať. To zaistí správne vybraný tvar korčule, ale predovšetkým kvalitne vypracovaná podšívka v oblasti členka, ktorá pätu v korčuli uzamkne, členok obopne a zaistí jej správnu pozíciu.

Aj plávanie má svoje zásady

Plávanie je vhodné pre každého. Od profesionálnych športovcov až po tých, ktorí so športom začínajú. Medzi najobľúbenejší a najrozšírenejší štýl plávania bezpochyby patria prsia. Nezdá sa to, ale práve tento štýl je pomerne náročný na koordináciu pohybov, základom je preto správna technika. Častá chyba, ktorá sa nám stáva pri plávaní týmto štýlom je, že jedna noha zaberá rýchlejšie než druhá a tiež chybujeme pri technike záberu rúk.

Technika plaveckého štýlu prsia by mala zahŕňať súčasný odraz oboch nôh. Správny záber vychádza z kolien, ktoré ale nekrčíme pod brucho či do strán. Sústredíme sa aj na paže - tie by mali vykonávať tempo iba po prsia a nemali by sme ich smerovať doširoka, ale šikmo dole. Ďalším základným pravidlom správneho plávania je mať hlavu v neutrálnej polohe, ani predklonenú, ani zaklonenú. Takže áno, ak chcete prsia plávať správne, váš make-up alebo účes to pravdepodobne nevydrží.

Hor sa na bicykel

Jazda na bicykli patrí k najobľúbenejším športom vôbec. Základom je správna technika, inak to môže niekoľko nasledujúcich dní pekne bolieť. Na bicykli to všetko začína pri správnom posede a rovnako záleží na pozícii riadidiel.

Jednoducho môžeme povedať, že by sme nikdy nemali byť nad riadidlami príliš naklonení a sedlo mať vo vysokej polohe. V dôsledku nesprávnej pozície potom vzniká nielen bolesť chrbta, ale aj v lýtkach, chodidlách či podkolení. Bolesti však môžu vznikať aj v dôsledku nárazov do zadnej časti tela či rúk, spôsobených nerovnosťami na ceste. Riešením je úprava sedla, zmena nastavenia posedu či priamo niektorých komponentov na bicykli. Ak sa vám sedí nepohodlne aj po prenastavení bicykla, hrbíte sa alebo pri jazde pociťujete ťah v chrbte, skúste ho vymeniť za iný.

Choďte si pro radu

Všeobecne platí, že ak sa chcete začať venovať nejakému športu, ale rovnako vás trápia bolesti chrbta, určite sa najskôr poraďte so svojím lekárom. Ten vám pomôže s posúdením, či je vybraný šport pre vás vhodný, alebo nie, prípadne vám odporučí podobnú, ale pre vás vhodnejšiu alternatívu. V každom prípade, k lekárovi by ste mali zájsť, aj v prípade, že zrovna o žiadnom novom športe nepremýšľate, ale bolesť chrbta vás už nejakú dobu trápi. Skúsiť zatočiť s bolesťou samozrejme môžete aj sami - tým, že upravíte svoj životný štýl, ktorý so zdravým chrbtom úzko súvisí. Nezabúdajte ani na pravidelný príjem vysokých dávok vitamínov B1, B6 a B12 (nájdete ich napríklad vo voľnopredajnom lieku Milgamma® N cps*), ktoré sa starajú o výživu nervov chrbta.

* Milgamma® N cps je liek na vnútorné použitie. Pozorne si prečítajte písomnú informáciu. Pred použitím lieku sa poraďte so svojím lekárom alebo lekárnikom.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií