Správny postoj
pre spokojnejšie telo | 22. 5. 2017

Koľkokrát ste už počuli vetu "Vystri sa!"? Rodičia vedeli, prečo nás kárať. Rovný chrbát a správny postoj ale nie sú len otázkou vzhľadu, hrajú tiež kľúčovú úlohu v udržiavaní zdravia nášho pohybového aparátu. Mnoho ľudí si neuvedomuje, že postoj tela je dôležitý aj pri neverbálnej komunikácii, odráža totiž našu psychiku. Napriameným telom dávame najavo zdravé sebavedomie, guľatá chrbtica a klopenie hlavy naopak značí smútok či strach.

Správny postoj pre spokojnejšie telo

Ako vyzerá zlý postoj

Hlavný stabilizačný systém nášho tela tvorí panvové dno, bránica a hlboké svaly chrbta a brucha. V ideálnom prípade by mali byť brušné svaly a stred tela aktívny pri všetkých každodenných aktivitách, lenže tieto svaly ochabujú, pretože ich pomaly prestávame používať. Chrbtica sa v bedrovej časti prehýba dozadu a bedrové vzpriamovače chrbtice sa dostatočne nepreťahujú. Preto nám často slabne medzilopatkové svalstvo. Zlý postoj vyzerá tak, že krčná chrbtica je vysunutá, hrudná časť chrbtice je vyhrbená dozadu a ramená sú stočené dopredu.


Predovšetkým ženy majú tendenciu zastrkovať brucho, aby pôsobili štíhlejšie, lenže v tejto pozícii nemôže bránica pri nádychu klesnúť smerom dole - kvôli napätiu brušných svalov. Preto dýchame takzvane "do hrudníka". Lenže to znamená jeho preťaženie spoločne s krčnou chrbticou a ramenami.

Chrbát ovplyvňuje celé telo

Všetky časti tela spolu súvisia a zlé postavenie jednej časti ovplyvní ďalšiu a tá zase inú. Je to v podstate reťazová reakcia. Je preto dôležité, aby sme mali svoje telo pod kontrolou. Stačí zapojiť tie správne svaly, a vyhovujúci postoj je na svete. Pri tomto postavení tela používame vnútorné svalstvo, ktoré inak nie je aktívne. Vďaka zapojeniu svalov, na ktoré často zabúdame, si spevníme telo, zhodíme prebytočné kilá a môžeme dať zbohom aj zdravotným ťažkostiam - bolestiam bedrových kĺbov, hlavy a chrbta, ktoré sú so zlým postojom spojené. Správny postoj má vplyv na pohybový aparát - zaťaženie kĺbov je rovnomerné a svaly, ktoré ich obklopujú, sú v rovnováhe.

Chrbát ovplyvňuje celé telo

S držaním tela súvisí aj náš dych, pre ktorého fyziologický priebeh je podstatné rovnobežné postavenie osi bránice a panvy, kedy môže bránica, ktorá je najdôležitejším dychovým svalom, klesnúť pri nádychu nadol. To je dôležité pre udržiavanie správnej funkcie brušných orgánov a kľúčové pre stabilizáciu bedrovej chrbtice.

Zlý postoj nekončí len pri bolestiach chrbta

Kľúčové body tela (uši, ramená, bedrá, kolená, členky) by sa mali nachádzať v jednej rovine. Ak sa telo z tejto línie vychýli, potrebuje viac energie, aby čelilo gravitácii. Svaly viac zaberajú a dôsledkom je úbytok energie aj nárast únavy. Tento stav sa nazýva svalová nerovnováha - sval je na jednej strane kĺbu skrátený a napätý, na druhej naopak slabý a predĺžený. Výsledkom je preťažovaný sval, ktorý môže byť príčinou zranenia pri fyzickej aktivite. Zlé držanie tela má okrem toho za následok poškodenie šliach, väzov, degeneratívne zmeny kĺbov a chrbtice, poruchu optimálneho pohybu v kĺboch, skoliózu chrbtice, guľaté ramená, bolesti chrbta a hlavy, zmeny dychového stereotypu, oslabenie brušnej steny, predsunuté držanie hlavy a plochý chrbát (krivka chrbtice nie je esovito prehnutá).

Zlý postoj nekončí len pri bolestiach chrbta

Ako správne stáť?

Výpočet nepríjemností spojených so zlým postojom je veľmi dlhý, mali by sme sa preto naučiť správne stať, aby sa nám tieto problémy vyhli. Pre správne držanie trupu majú najväčší význam predovšetkým štyri svalové dvojice, ktoré určujú tvar a postavenie predozadných kriviek chrbtice - svaly v oblasti krčnej chrbtice, hrudníka, brucha a panvy. Pamätajte si, že kľúčové oblasti tela musia byť umiestnené nad sebou, aby bola zaistená neutrálna pozícia v celom tele. Všetko začína pri chodidlách, ktoré by ste mali postaviť na šírku panvy, váhu tela rovnomerne rozložte na celé chodidlo a spevnite členky. Kolená držte stabilizované priamo nad členkami, rovno, nie do X ani O. Neprehýbajte panvu ani bedrovú oblasť chrbta, skôr podsaďte, brucho zatiahnite, zadok nechajte mierne zahnutý a ramená a lopatky roztiahnite do strany s ramenami čo najďalej od uší. Bradu mierne zasuňte dozadu a chrbticu vytiahnite až do temena hlavy.

Tréning robí chrbát

Samotná znalosť správneho postoja nestačí, musíte ho tiež každý deň dodržiavať a zapájať pri bežných činnostiach. Všetky svaly, ktoré pri správnom postoji zapájame, musia byť posilnené a aktivované - aj tu ako v iných prípadoch súvisí všetko so všetkým. Na docielenie správneho držania tela sú ideálne prirodzené pohyby ako chôdza alebo beh. Ak nie ste maratónsky bežci, nevadí: pokojne skúste pri behu chvíľu klus a potom chôdzu. Len nezabudnite zostať spevnený a sústredený a zapojiť brucho a panvové dno. Inak všetku záťaž ponesú zadok a chrbtové svaly. Ak ste behu zatiaľ neprepadli, vyskúšajte jogu či aerobne hity posledných rokov - HEAT, bosu alebo Flowin. Nehanbite sa prípadne požiadať o pomoc trénera či fyzioterapeuta.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku