SM systém: rehabilitačná metóda proti bolestiam chrbta
 | 25. 4. 2018

SM systém alebo stabilizačný a mobilizačný systém je druh cvičenia, ktorý sa využíva pri liečbe bolesti chrbta alebo pri pacientoch s vyskočenou platničkou či skoliózou. Pôsobí aj ako prevencia, a to nielen proti bolesti chrbta ale aj kĺbov. V čom spočíva táto metóda a prečo by ste jej mali dať šancu?

Cvičenie s lanom ako prevencia pred bolesťou chrbta

Metódu SM systém, známu aj pod názvom „SPS“ (Špirálová stabilizácia chrbtice), vymyslel MUDr. Richard Smíšek. Ide o cvičenie so špeciálnym elastickým lanom, ktoré vás naučí zapojiť svaly do takzvaných špirálových reťazcov, čím znižujete tlak na medzistavcové platničky a kĺby a chrbticu vyrovnávate do strednej línie. Dôležité je cvičiť pravidelne, pretože iba dlhodobé praktizovanie tejto metódy funguje preventívne proti bolestiam. V Nemecku je metóda SM systém natoľko bežná a uznávaná, že je dokonca hradená zdravotnými poisťovňami.

Princíp SM systému

Táto metóda rehabilitačného cvičenia má za úlohu umožniť telu a hlavne svalovému aparátu fungovať tak, ako má – prirodzene. Sústredí sa na tri svalové reťazce, ktoré začínajú na ramenách a špirálovito sa vinú okolo celého trupu až k palcom na nohách. Ak tieto reťazce fungujú správne, pri chôdzi sa aktivujú a vytvárajú priestor medzi stavcami. Medzistavcové platničky tak majú viac miesta a ľahšie sa regenerujú. Realita je však taká, že väčšina z nás má tieto „správne“ reťazenia prerušené a aktivujú sa nám tie „zlé“, vertikálne, ktoré naopak stavce tlačia viac k sebe. Tento tlak spôsobuje bolesti, v horšom prípade dokonca vysunutie platničky.

Cvičenie doma? Áno, ale…

Miest, kde môžeme podľa tejto metódy cvičiť s odborníkom, je množstvo. Existujú jedno- aj viacdenné kurzy, kde vás s lanom naučia pracovať a vysvetlia vám základné princípy SM systému. Ak praktizujete SM systém doma, je potrebné byť opatrný. Je dôležité, aby ste s lanom zachádzali správne a vhodne zapojovali všetky svaly. Ak vás limitujú peniaze a nemôžete si dovoliť pravidelne navštevovať odborníka, odporúčame si zaplatiť aspoň prvých pár lekcií, vďaka ktorým budete následne schopní správne a efektívne cvičiť aj doma. Úplným začiatočníkom neodporúčame začať bez odborného dozoru.

Ako často cvičiť

Každý sme iný, preto je potrebné k množstvu a dĺžke cvičenia pristupovať individuálne. Najdôležitejšia je pravidelnosť – akonáhle prestanete cvičiť vo chvíli, keď vás chrbát prestane bolieť, koledujete si o to, že sa bolesti objavia znova. Základná zostava, ktorá precvičí všetky dôležité svaly a svalové špirály, pozostáva z 10–12 cvikov, ktoré zvládnete za zhruba 15 minút. Metóde môžete samozrejme venovať aj viac času, avšak skúste triezvo odhadnúť, koľko času si na ňu každý deň dokážete vyhradiť. Lepších 10 minút niekoľkokrát do týždňa než hodina trikrát do mesiaca.

Nepodceňujte regeneráciu nervov

Pokiaľ vás trápi bolesť chrbta, zamerajte sa tiež na správnu výživu nervov chrbta. Chrbtici prospešné sú najmä vitamíny skupiny B – trio vitamínov B1 , B6 a B12 a to vo vysokých liečivých dávkach, teda vo forme lieku. Tieto vitamíny priamo podporia metabolizmus „utláčaného“ nervu a urýchľujú tak hojenie poškodených nervových vlákien. Naviac pôsobia aj proti bolesti. Dostatočne vyživené nervové bunky sú silnejšie, odolnejšie voči poškodeniu a taktiež sa lepšie a rýchlejšie regenerujú.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku