Seďte
a hýbte sa! | 23. 5. 2017

Vraj to nejde dohromady? To nie je pravda! Vy ste ešte nepočuli o tzv. dynamickom alebo aktívnom sede? To, že žijeme sedavým spôsobom života, je také chronicky známe, až sa z toho stalo klišé. Pravda je však naozaj taká, že ročne presedíme okolo 3-tisíc hodín a väčšinou je to sedenie nezdravé, statické. Zo sedenia nás bolí nielen chrbát, z práce za počítačom oči, zápästie, ale pri dlhodobom sedení nedostatočne prúdi aj krv v žilách dolných končatín. U ľudí, ktorí na to majú dedičnú dispozíciu, sa tak v cieve môže vytvoriť krvná zrazenina.

Seďte a hýbte sa!

Panva má byť pri sede podsadená

Bežná stolička má sedaciu časť, ktorá je rovná, nepohyblivá. Umožňuje nám sedieť v rozličných krkolomných polohách, často s panvou vykrútenou nabok, v poloľahu, s prekríženými nohami, zhrbeným chrbtom a stlačeným žalúdkom. Sú to pre nás polohy, ktoré sú oficiálne ,,úľavové", pretože nám na chvíľu ,,uľavia" od bolesti chrbta. Chrbát nás bolí preto, lebo statické svaly máme poskracované dlhodobým preťažovaním a tie dynamické, ktoré zabezpečujú vôľou ovládané a nečakané pohyby, sú ochabnuté.

Správne sedieť je možné sa naučiť.

Dá sa to prakticky kdekoľvek, pri výbere ,,vhodného prostriedku na sedenie" je to však jednoduchšie. Veľmi dôležitý je výber stoličky. Odporúča sa stolička so samostatne sa otáčajúcimi kolieskami a hydraulickým pružením, ktoré bez nárazu stlmí aj dosadnutie v najnižšej polohe. Operadlo by malo byť pohyblivé, sedadlo výškovo nastaviteľné - a čo je dôležité, sedacia časť mierne sklonená dopredu, aby bola podsadená panva! Problém podsadenej panvy, pri ktorej sa odľahčí platničkám v krížovej časti chrbtice, možno vyriešiť aj kúpou sedacieho klinu v zdravotníckych potrebách.

Ako dosiahnuť dynamický sed

Chceli sme však hovoriť aj o tzv. dynamickom sede. Dynamický sed môže znamenať dve veci: V prvom rade to znamená nesedieť počas práce stále v jednej polohe staticky, bez pohybu. Do kancelárskeho života je dôležité vniesť čo najviac pohybu - vo firme používať schody namiesto výťahu, pri telefonovaní striedavo sedieť i stáť a práce, pri ktorých je to možné, robiť aj postojačky, pri pulte. Ak niečo potrebujete prediskutovať s kolegom, nevyťukávajte jeho klapku, postavte sa a choďte za ním osobne! Iste vás rád uvidí! Niekoľkokrát do dňa si treba zopár strečingovými cvikmi ponaťahovať chrbticu, pod stolom zakrútiť členkami a prepínaním špičiek a piat ponapínať lýtkové svaly.

Ako dosiahnuť dynamický sed

Dynamický sed je možné dosiahnuť ešte inak:

Znamená to, že pod zadkom máte nestabilný povrch, ktorý stále uhýba, a tak vás núti posilňovať brušné aj chrbtové svaly a vzpriamene držať telo. Dá sa dosiahnuť kúpou tzv. dynamickej stoličky, pri ktorých sa sedacia plocha nachádza na odolnom, patentovo chránenom pružinovom mechanizme (na našom trhu dve známe značky). Ten umožňuje ustavične meniť pozíciu sedenia, takže sed vlastne pripomína sedenie na fitlopte. Lacnejší variant je striedať sed na fitlopte so stoličkou (priemer fitlopty závisí od našej výšky, štandardná veľkosť fitlopty je 65 cm - bedrá musia byť pri sede na nej vyššie ako kolená!).

Keby sme totiž zmerali tlak vyvíjaný na platničky v rôznych polohách, zistili by sme, že zatiaľ kým hodnota zaťaženia v stoji je do 100 kg, v sede je to až 175 kg. Najekonomickejšie zaťaženie všetkých štruktúr chrbtice je v polohe, ktorú musíme vybalansovať v rovnováhe - keď svaly aktívne pracujú a preberajú časť zaťaženia pôsobiaceho na medzistavcové platničky. Hrana stola by mala byť pri vzpriamenom sedení vo výške lakťov.

Fitlopty a dynamické stoličky

Dynamické sedenie umožňuje posilňovať chrbtové svalstvo popri práci nad papiermi či za počítačom. Pri sedení na fitlopte sa môžeme pohybovať, pohojdávať, dokonca vo chvíľach relaxu posunúť zadok viac dozadu, oprieť sa o prednú časť lopty lýtkami, zodvihnúť do vzduchu chodidlá, pustiť sa stola či klávesnice a snažiť sa chvíľu udržať rovnováhu bez toho, aby sme sa dotkli zeme. Skúsenejší už takto na fitlopte vydržia sedieť aj dlhší čas a s rukami pozdĺž tela udržiavať rovnováhu. Výborne sa pri tom premýšľa! Značkové fitlopty z lekární či zdravotníckych potrieb majú aj protišmykový povrch a sú veľmi pevné (s vysokou nosnosťou).

Drahšou variantou lôpt sú už spomínané dynamické stoličky

Ide o špeciálne stoličky, ktorých sedacia časť sa nachádza na odolnom, patentovo chránenom pružinovom mechanizme. Ten umožňuje ustavične meniť pozíciu sedenia, takže sed vlastne pripomína sedenie na fitlopte a zabezpečuje unikátnu pohyblivosť panvy. Takže seďte a hýbte sa, uľavte svojmu chrbtu. A nielen jemu.

Voľba správnej veľkosti fitlopty

Výber správnej veľkosti  tlopty

Ako uľaviť svojmu chrbtu? Dynamický sed a ,,béčka"!

Fitlopta nemá operadlo, je to nestabilná plocha, ktorá nás núti stále zapájať do činnosti svalstvo trupu, podporuje optimálny sklon panvy, prekrvenie istých partií. Pri sedení na fitlopte si len ťažko preložíme nohu cez nohu, čo je veľmi škodlivý zlozvyk nielen pre chrbticu, ale aj pre ľudí so sklonom ku kŕčovým žilám. Pohojdávanie sa na fitlopte blahodarne pôsobí na platničky, pretože ich stále zaťažujeme a následne odľahčujeme.

Ako uľaviť svojmu chrbtu? Dynamický sed a ,,béčka

Okrem toho nám môže pomôcť aj trio B-vitamínov (B1, B6 a B12) v lieku, kde sa nachádzajú v dostatočne účinnej dávke. Toto vzácne trio má nielen protibolestivý účinok, ale zlepšuje aj výživu nervov a svalov chrbtice, pretože zasahuje do ich metabolizmu ovplyvnením viacerých enzýmov.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku