Najdôležitejšie funkcie, ktoré plní naša chrbtica | 9. 3. 2018

Naša chrbtica je zložitý mechanizmus, bez ktorého by sme sa nezaobišli. Skladá sa zo stavcov, medzistavcových platničiek, medzistavcových kĺbov, väzov a svalov, ktoré umožňujú jej pohyb. Podopiera celé naše telo a prechádza ňou miecha, z ktorej vychádzajú nervy. Tie sprostredkovávajú výmenu informácií medzi mozgom a ďalšími orgánmi v tele. Viete, aké sú jej ďalšie najdôležitejšie funkcie?

Drží váhu celého tela

Chrbtica je stĺpec jednotlivých kostí – stavcov, ktoré spoločne vytvárajú hlavnú oporu celej kostry. Stavce, ktoré spájajú chrbticu, majú niekoľko výbežkov, ku ktorým sa upínajú mohutné svaly. Vďaka tomu ju udržujú v správnom postavení a držia váhu celého tela pri pohybe. Chrbtica sa pohybuje pomocou medzistavcových kĺbov a platničiek a je dvakrát esovite prehnutá. Dôvodom tohto prehnutia je znásobenie nosnej funkcie chrbtice – tá vďaka tomu dokáže uniesť približne 8x väčšiu záťaž ako keby bola rovná.

Zaisťuje pohyb a flexibilitu tela

Chrbtica počas dňa vykonáva množstvo pohybov. Medzi tie základné patria predklony, záklony, úklony, otáčanie a pérovacie pohyby pri pozdĺžnom zaťažení. Nakoľko je väčšina týchto pohybov komplexná, na každej našej činnosti sa podieľajú všetky časti chrbtice. Samotná pohyblivosť chrbtice je daná predovšetkým tým, že sa jednotlivé pohyby sčítajú v susedných medzistavcových kĺboch.

Poskytuje ochranu pre miechu

Poranenie miechy (časť centrálnej nervovej sústavy) patrí medzi najzávažnejšie úrazy vôbec. Miecha prechádza chrbticovým kanálom, ktorý je ohraničený stavcovými oblúkmi a stavcovými telami. Vďaka tomu je tak miecha chrbticou chránená pred zranením a človek pred ochrnutím.

Nepodceňujte starostlivosť o chrbticu

Stačí jeden neopatrný pohyb a môže dôjsť k narušeniu chrbtice, ktoré sa ohlási akútnou bolesťou. V okolí postihnutého miesta dochádza k stiahnutiu chrbtových svalov, stiahnutiu a zablokovaniu medzistavcových kĺbov, čoho následkom sa nebudete môcť ani narovnať. Takýto druh bolesti môže byť veľmi nepríjemný a dosť často vás vyradí z normálneho života. Doprajte preto chrbtici náležitú starostlivosť a venujte jej dostatočnú pozornosť. Ako na to?

• Pre správnu funkciu chrbtice je dôležitý funkčný stred tela. Niekoľkokrát týždenne preto posilňujte svalový korzet.

• Cvičte pilates. Toto cvičenie posilňuje hlboko uložené svalové skupiny, a je preto dôležité pre správne držanie tela.

• V posteli trávime tretinu života, vyberte si preto vhodný matrac. Ideálne zdravotný a taký, ktorý zodpovedá vašej hmotnosti a výške postavy.

• Ak trávite väčšinu pracovnej doby sedením za počítačom, venujte čas správnemu nastaveniu výšky obrazovky a písacieho stola.

• Nezabudnite si tiež nastaviť kancelársku stoličku. Za stolom sa nikdy nehrbte, seďte rovno a s kolenami do pravého uhla. Skúste si pod zadok umiestniť malý overball, ktorý aktivuje vnútorné svalstvo.

• Párkrát za deň vymeňte pracovnú stoličku za veľkú nafukovaciu loptu a chvíľu si „zaskáčte“. Postačí pár minút.

• V práci si dajte každé dve hodiny krátku, asi 15 minútovú pauzu na precvičenie stuhnutých svalov.

• Vitamíny B1 a B12 majú pri vysokých dávkach priamy protibolestivý účinok. Napomáhajú správnej výžive nervov a svalov a dokážu tiež zmierniť bolesti chrbta.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte nás na Facebooku