7 zlozvykov, ktoré môžu za bolesť chrbta | 25. 4. 2019

To, že z nesprávneho držania tela bolí chrbát alebo, že za bolesťou chrbtice je často sedavý spôsob života, nedostatok pohybu alebo až príliš ťažká kabelka, ste si už zrejme viackrát prečítali. Poďme sa tentokrát zamerať na tzv. „tajných škodcov“. Na tie dôvody, ktoré potajomky unikajú našej pozornosti, alebo sa tvária tak nevinne, že by ich nikto nepodozrieval. Ale chrbát ich nakoniec aj tak všetky odhalí. A to v tej najmenej príjemnej podobe - opakujúcej sa bolesti.

1. Sladkosti

Nikoho asi neprekvapí, že nadváha, ktorá je často spájaná s nadmernou konzumáciou sladkostí je jednou z častých príčin bolesti chrbta. A že zhodiť zopár kilogramov niekedy pomôže viac, ako by človek čakal. Sladkosti ale taktiež spôsobujú vyšší výskyt zápalov. So stúpajúcou hladinou cukru v krvi, telo produkuje viac cytokínov, molekúl, ktoré okrem iného zápaly podporujú. A od zápalu je k bolesti chrbta iba malý krôčik.

2. Fajčenie

Málokto vie, že táto aktivita negatívne ovplyvňuje kosti a prispieva k predčasnému opotrebovaniu medzistavcových platničiek. Počas fajčenia sa totiž znižuje prietok krvi do týchto tkanív. Tie potom nedostávajú potrebné živiny a neregenerujú sa tak ako by mali. Fajčenie naviac urýchľuje rozvoj osteoporózy, pretože zhoršuje správne vstrebávanie vápniku do kostí. Ak si teda chcete užívať zdravé kosti čo najdlhšie a fajčíte, skúste s tým prestať.

3. Málo slniečka

Naše telo potrebuje dostatok slnečného svetla, aby z neho mohlo čerpať vitamín D. Ten totiž pomáha udržať silné kosti reguláciou hladiny vápnika. Ľudia, ktorým tento vitamín chýba môžu trpieť symptómami jeho nedostatku, vrátane svalových bolestí, či slabosti. V závažných prípadoch môže zníženie absorpcie vápnika viesť k pomalšiemu rastu, zmäkčeniu kostí a oslabeniu ich štruktúry. Vzniká osteoporóza. To zvyšuje riziko deformácie a zlomenín.

4. Telefóny

Najmä tie inteligentné, ktoré nás nútia skláňať hlavu viac, než je dobré. Poznáte termín SMS-kový krk? Ten začína trápiť našu chrbticu vo chvíli keď ju ohýbame pri stále častejšom pozeraní sa do mobilu (či niekto nevolal, čo je nové, kto komu poslal správu...). A tak dochádza k prílišnej kompresii medzistavcových platničiek. A hľa, bolesť hornej časti tela a krčnej chrbtice je na svete.

5. Stres

Stres spôsobuje stuhnutie a napätie svalstva, čo sa môže prejaviť bolesťou chrbtice a aj hlavy. Takže ak ste väčšiu časť dňa v jednom kolobehu, dajte si pauzu a chvíľu sa venujte niečomu zaručene antistresovému. Vaša chrbtica sa vám poďakuje.

6. Podpätky

Toto sa bude týkať najskôr iba dám, ale nedá sa to nespomenúť. Príliš vysoké podpätky nútia vašu chrbticu do pozície, ktorá nie je prirodzená. To, že sa to negatívne prejaví na bolesti chrbta, nie je potrebné vysvetľovať.

7. Noha cez nohu

Keď si preložíte nohu cez nohu, panvová kosť nebude vo vodorovnej pozícii a chrbát sa tak jemne zakriví. Zakrivenie povedie k nerovnomernému tlaku na jednu stranu chrbtice a k nezdravému zaťažovaniu medzistavcových platničiek. Okrem toho hrozí, že dôjde k útlaku lýtkového nervu, ktorý môže spôsobiť oslabenie ohnutia nohy v členku a následné zakopávanie o vlastnú špičku chodidla.

Spoznali ste sa v niektorom z vyššie spomenutých zlozvykov? Pokiaľ áno, je na čase s ním niečo robiť, kým vám to nepríjemným spôsobom nepripomenie sama chrbtica. Prečítajte si napríklad náš e-book, v ktorom nájdete 90 odporúčaní, ako sa starať o svoj chrbát, aby bol zdravý a nebolel.

zavrieť

Tieto stránky využívajú cookies. Ich ďalším používaním súhlasíte s využívaním cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako cookies používame a ako ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Rozumiem Viac informácií